A Műhely története

Vajon mikor lehet elkezdeni egy nyelv elsajátítását? Sokan sokfélét mondanak erre, szakemberek érvelnek így vagy úgy. Mi, műhelyalapítók azt az elvet valljuk, hogy jó minél korábban megismerkedni egy másik nyelvvel. Ezért hívtuk életre a Pötty Műhelyt.

A Műhely alapvető célja az volt, hogy megismertessük és megszerettessük az apróságokkal a másik nyelvet. Játékból sose legyen hiány. A dalok, versek mellett kiemelkedő szerephez jussanak az idegen nyelven animált kézműves-blokkok is.

Hotya Hajni ötlete alapján megszületett a My Book, melyben a kis nebulók saját alkotásaikat ragasztgatják az adott témakörökkel kapcsolatban. A könyvben hazaviszik a tanultakat, így otthon a szüleikkel együtt is használhatják azt. Ha rápillantanak az egyes oldalakra, rögtön eszükbe jut majd, hogy mit is játszottak az órán.

Játékok

A My Book-ban szerepel egy történet, amely az egész tanéven át végigvonul. Címe: Loliboli, a katicabogár. Vörösné Tóth Ildikó ezen a történeten keresztül álmodta meg a legfontosabb témák, a színek, ruhák, melléknevek hatékony, örömteli tanításának módját. Loliboli és barátai kalandjait textiltáblán, egyedi nemezfigurákkal ismerjük meg, majd a gyerekekkel közösen visszük tapintható, megfogható, eljátszható formában papírra.

A nebulók az év elején kis nyakba akasztható pöttyös táskákat is kapnak, amely jelenti egyrészt a műhelyhez való tartozást, másrészt fontos kelléke a foglalkozások alatt begyűjthető jutalom-pontocskáknak, matricáknak. Az első két Pötty Műhely 2011-ben indult Pomázon és Biatorbágyon, és azóta is folyamatos sikereknek örvend. (Cikkeket itt olvashatsz rólunk!)

2011. ősz –  A Suliműhelyek születése

A tanév indulását követően hamar kiderült, hogy sürgető igény mutatkozik az iskolai nyelvtanítást segítő iskolán kívüli foglalkozásokra is. Budaörsön Hotya Hajni vezetésével, Belák Viktória tanárnő szakmai segítségével elindult a Suliműhely alsó tagozatosok számára.

Az alternatív módszerekkel, beszédcentrikus játékokkal tűzdelt foglalkozások néhány héten belül szárnyakat adtak a résztvevő diákoknak, mely az iskolai eredményekben is azonnal láthatóvá vált. Természetesen a gyerekek hozzáállása is azonmód változott: már nem tehernek érezték az idegen nyelv tanulását, hanem repesve érkeztek a foglalkozásokra, és követeltek újabb és újabb érdekes feladatokat.

A Suliműhely az idegen nyelven történő kommunikáció előtérbe helyezésére fekteti a hangsúlyt. A szavak bevésése körjátékokkal történik. Minden játéknak, élménytevékenységnek fontos szerepe van. Egy témakört több oldalról közelítünk meg a differenciálás jegyében.

A gyakorlás fontos szempont, de nem mindegy, mit hogyan gyakorlunk. A személyes élmények, tapasztalások mindig hamar célt érnek, ezért integrálunk élménypedagógiai elemeket a tanítási-tanulási folyamatba.