Retro közösségi játékok

április 10, 2016 a tanulás by MuhelyMester

Vannak régi kedvenc játékaink, amiket érdemes néha elővenni és leporolni, mert IDŐTLENEK, izgalmasak ma is. 

1. SZABADTÉRI JÁTÉKOK

Láncfogó

A gyerekek közül kijelölünk egy triót. A feladatuk a többieket elkapni. Aki elkaptak, láncszemként kapcsolódik a lánc valamelyik széléhez, így az egyre hosszabban kígyózik. Mindig csak a legszélső két gyereknek van joga elkapni az újabb láncszemeket, a középsők szorosan fogják a mellettük állók kezét. A játékkal az együttműködés is fejleszthető, hiszen a láncnak a hatékonyság érdekében egy emberként, összehangoltan kell mozdulnia, az aktuális elkapásra kiszemelt gyerek személyében megállapodnia, stb.

Terpeszfogó

Nekünk ez volt az egyik gyerekkori kedvencünk. Eszközt nem igényel. Ovisoknak, alsósoknak ideális szabadtéri futkározós játék. Csoportlétszámtól függően kijelölünk egy vagy két fogót. Akit elfognak, annak terpeszbe kell állnia. A többiek úgy szabadíthatják ki, hogy átbújnak alatta- vigyázva persze, nehogy a fogó elcsípje őket… A játék a koncentrációt, az egyensúlyérzéket, az állóképességet és az együttműködést egyaránt fejleszti – és emellett nagyon vidám! 🙂

Sóbálvány

A kisebb gyerekek ezt is imádják. Egy játékost kijelölünk, aki a többiek sorfala előtt elindul. A többiek nesztelenül követik. Ha a legkisebb zajt hallja, hátranéz, amire mindenkinek sóbálvánnyá kell merevednie. Aki megmozdul, átveszi az elől lévő játékos helyét.

Adj király katonát!

Emlékszünk még? Az Adj király katonát! játékhoz két csapat kell, akik egymás kezét fogva felsorakoznak egymással szemben, körülbelül 5 m távolságra. Egyszer az egyik csapat kezdi az alábbi versikét, majd a másik.

  • Adj király katonát!
  • Nem adunk!
  • Akkor szakítunk!
  • Szakíts, ha bírsz, ha mersz, ha tudsz!
  • Kit kívánsz?
  • NÉV (Az ellenfél csapat egyik tagja.) 

Akinek a nevét mondják, teljes erejéből nekiszalad az ellenfél láncának. Ha az elszakad, mert a tagok elengedik egymás kezét, akkor a futó az egyik játékost átviheti a saját csapatába. Ha azonban fennakad, ő is a megtámadott csapat tagja lesz. Az a csapat nyer, amelyiknek több a tagja.

Számháború

Régi,  nagy klasszikus a számháború. Dobd be bátran tizenévesekkel és imádni fogják! Alakítsunk két csapatot. Kijelöljük a csapatok térfelét, ahol taktikai gyűlést tartanak, és elrejtik a csapatzászlót (pl egy élénk színű kabátot).  Az elrejtésre vonatkozó szabályokat rögzítsük: pl. lehet-e elásni, magas fára feltűzni, vagy látható helyre kell tenni. Azt is tisztázzuk előre, van-e ,,földimádás” (azaz le szabad-e tenni a homlokot a talajra), van-e ,,társimádás” (egy társsal összeölelkezve, a homlokunkat összeérintve játszani) és van-e ,,természetimádás”, amikor egy fához szorítja a játékos a homlokát, hogy ne lehessen leolvasni a számát.taborterkep

Az egyik csapat számait KÉKKEL, a másikét PIROSSAL írjuk fel papírcsíkokra, kartonra, majd gumit fűzünk bele. Győződjünk meg róla, hogy a számok olvashatósága közel azonos! Ha lehet, a számokat lamináljuk, vagy más módon tegyük tartóssá. A számokat a csapattagok homlokára teszi a játékvezető. A cél a másik csapat zászlójának megszerzése. A játék során a résztvevők az ellenfél számát leolvassák és bekiabálják. Négy jegyű számokkal izgalmas játszani, és nem szabad találgatni. A kicsikre is ügyeljünk, ők leolvashatják a számjegyeket egyenként is!

2. JÁTÉKOK BENTRE vagy a kerti padra…

Amerikából jöttem

Régi ez is, de nagyon jó! Egy pár kimegy, és kitalál egy foglalkozást. Bejönnek és a többieknek bejelentik: Amerikából jöttünk, mesterségünk címere: “k és r“. (A foglalkozás első és utolsó betűjét kell megadniuk, pl.: “k és r” – ,,kovácsmester”). Majd párban eljátsszák az adott mesterséget. Aki elsőként kitalálja, az az egyik gyerek párjaként megy ki a következő körben. Az új pár úgy alakul, hogy a kitaláló személynek választania kell két virág, szín, autómárka, sport, gyümölcs stb. között: a pár megkérdezi pl.: ,,Kihez mész, jácinthoz vagy rózsához?” A gyerkőc választ és új kör indul, a pár kimegy, kitalál egy foglalkozást, eljátssza, a többiek találgatnak, s így tovább. Mókás játék. 🙂

Közös mondás

Szuper kommunikációs és közösségépítő retro játék a 80-as évekből. 🙂 Körben ülünk. Valakit kiküldünk. A bent maradók keresnek egy szólást vagy közmondást, pl.: “Ki korán kel, aranyat lel.” A szavakat a bent maradók között felosztjuk. Ha többen vagyunk, ketten-hárman is kaphatják ugyanazt, pl. a “kel” vagy ,,lel” szavakat. A kiküldött játékos visszajön és körben haladva kérdéseket tesz fel a bent ülőknek. Pl. ,,Mit reggeliztél ma?” A válaszoló köteles a válaszába az adott szót beépíteni, de úgy, hogy ne legyen túlságosan feltűnő. Pl. ,,Rakott kelkáposztát, tegnapról maradt még, és reggel úgy éreztem, hogy csakis ahhoz van kedvem!” A kiküldött játékos sorban kérdezget, és a feladata rájönni, melyik szólást, közmondást rejtették el a többiek. Több körön át játszhatjuk, különböző kérdésekkel. A szavakat lehet ragozott formában, kissé kitekerve, más értelemben is használni.

Néhány ötlet: 

Addig jár a korsó a kútra, míg el nem törik. Aki másnak vermet ás, maga esik bele. Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér. A hazug embert könnyebb utolérni, mint a sánta kutyát. Egy bolond százat csinál. Egyik tizenkilenc, másik egy híján húsz. Járt utat a járatlanért el ne hagyj! Jobb félni, mint megijedni.

Szólánc

Emlékeztek? Az utolsó betűvel mondunk újabb szót. Remek iskola-előkészítő gyakorlat, a kicsik imádják. 🙂

Betűpóker

Be kell vallanunk, hogy ezt még egyetemistaként is imádtuk. 2-4 fő játszhatja. Rajzoljatok egy-egy 5X5-ös négyzetrácsot. Sorban egymás utén minden játékos mond egy betűt, amit kötelező beírni. A cél minél több értelmes szó megalkotása. Miután elhangzott a 25 db betű, ellenőrzünk és pontokat számolunk. Az 5 betűs szavak 25 pontot érnek, a 4 betűsök értéke 16 pont, a 3 betűsök 9, a 2 betűs szavak 4 pontot. Elképesztően szórakoztató játék!

Szópóker

A játék a társismeretet, a másikra való ráhangolódást és a logikát is fejleszti. Párokat alkotunk. A párok azután egymással szemben ülnek. A szemben ülő így kialakult csapatok megegyeznek egy szóban. A cél, hogy a párod – aki a veled szemben ülő csapat tagja – kitalálja a szavadat, úgy, hogy te csak egyetlen szót mondhatsz, amiből ő szabadon asszociál és egyetlen szóval felelhet. Ezután az ellenfél következik. Például a kitalálandó szó a ,,paradicsom”. Te azt mondod: piros, ő erre: alma. A következő játékos azt mondja: Ádám, a társa erre: Éva? És így tovább, mindenki csak egyetlen szót mondhat körben. Nagyon vicces játék. 🙂

Egy mondat, egy rajz

Fantasztikusan vicces, derűs játék, csapatépítésre is. Minden résztvevőnek lapot és tollat adunk. A lap aljára mindenki felírja a nevét. A lap tetejére ír egy maximum 8 szavas értelmes mondatot (idegen nyelven is játszhatjuk!). A lapot jobbra tovább adjuk a mellettünk ülőnek, aki lerajzolja a mondatot egy sávban, majd a lap tetejét hátrahatja (a mondatot), és a lapot ismét tovább adja. A mellette ülő már csak a rajzot látják, amit megpróbálnak szavakkal visszaadni, azaz egy mondatban összefoglalni. A lapok így körbejárnak, mindenkihez eljutnak, Minél több a résztvevő, annál inkább torzul az eredeti állítás, annál mókásabb a játék. Egyszerű, de nagyszerű – ne hagyjátok ki!

Sötét gyilkosos

A világ legizgalmasabb kommunikációs játéka 6-11 éves kor között. Cetliket készítünk. Egyre felírjuk: ,,gyilkos”, egyre azt hogy ,,rendőr”. Mindenki húz egy fecnit, megnézi a szerepét, majd a rendőr kimegy a szobából. A játékvezető a szobában, ahol játszunk, lekapcsolja a villanyt. A sötétben mindenki behunyja a szemét, és mozdulatlanná mered. Az a játékos, aki a ,,gyilkos” cetlit húzta, egy játékost finoman megbök, ő lesz az áldozat. Az ,,áldozat” felkiált, majd elhallgat. Erre a jelre a játékvezető felkapcsolja a villanyt és behívja a rendőrt, aki kérdezget: Mit csinált Ön tegnap este? Milyen zajt hallott a szomszédból? stb. Kétszer tippelhet, kit gyanúsít. Ezt a játékot nagyon élvezik a gyerekek. Nagyobb korban ezt a bonyolultabb verziót javasoljuk: Gengszteres játék.