Cikkek rólunk

Büszkék vagyunk rá, hogy már szinte indulásunk pillanatában felfigyeltek ránk, és többen megkerestek, hogy szeretnének írni a módszertanunkról. Így a Nyelvpalánta, a Pagony, a Meseutca és a Könyvmutatványosok oldalán is jelentek meg rólunk cikkek… Olvassátok szeretettel!

PAGONY

Játsszunk szabadon angolul!

2011. november 23. — Vera

“Miért lelkesedik egy ovis, ha angoltanulásról van szó? Mitől szedi kettesével a lépcsőfokokat a művházban, hogy ő legyen az első az angol nyelvműhelyben? Mitől nyaggatja anyát otthon is, hogy játsszon vele angolul a füzet segítségével, amit saját maga készített? Mi a titok?”

Hotya Hajni alapító kedvcsinálója.

A titok az élménypedagógia és az érzékek bevonásával történő játékos tanulás, mialatt a gyerkőc észre sem veszi, hogy tanul, hiszen ő úgy érkezik a Másképp Műhelybe, hogy megont játszani fog. És nem is fog csalódni, amikor oldott hangulatú, vidám, mesékkel, mozgással, tánccal tarkított, szabad, kreatív délutánunkon részt vesz. Precízen kidolgozott tevékenységcentrikus módszertanunk meghozza a gyümölcsét: a gyerekekek alig várják, hogy újra jöhessenek!

A foglalkozásokon végighúzódó motívum a mesélés. Körbeülünk és a műhelyvezető meséje nyomán a gyerekek – meglepően gyorsan elsajátítva a szöveget – maguk játsszák el a meseszituációkat apró nemezfigurákkal. Az első perctől kezdve aktívan használják a nyelvet a hagyományos passzív módszerekkel szemben. Loliboli, a katicabogár története végigkíséri az egész évet. A mese tudatosan az életben hasznos szókincs köré szövődik: a megismerkedés, a találkozás, a kínálás, az öltözködés, a színek, mindennnapi tárgyak és a természet tematikáját, átélhető helyzetekkel. Öröm látni, ahogy a gyerekekre „ragad” a beszélt nyelv. Nem a szóhalmozás a célunk, ezért minden játékunknak, mesénknek olyan nyelvi háttere van, melyet a gyerkőc a való életben is hasznosíthat, például egy külföldi út során. És melyik szülő ne lenne boldog, amikor a kicsi magától köszön angolul vagy a felé nyújtott kezet megszorítva bátran megkérdezi: How are you?

A Suliműhely, ahogy azt a neve is mutatja, iskolásoknak szól. Azt tapasztaltuk, óriási az igény az iskolai teljesítményt növelő foglalkozástípusra, mert egyre több szülő esik kétségbe amiatt, hogy gyermeke kudarcnak éli meg az iskolát, gyenge jegyeket hoz haza és szorong. Nyelvórán szívesen megszólalna, de önbizalom híján leblokkol; dolgozatírásnál hiába tudja a szavakat, elég néhány betűhiba, és ugrik az ötös – a gyermek lassanként elveszti motivációját, a szülő pedig úgy érzi, a nyelvtanulás csak favágás és stressz…

Ha nem muszáj, miért legyen így? Multikulturális világunk kitágult, senki nem mondhatja, neki nem kell az idegen nyelv. Csak éppen a ,,muszáj”-t nem szeretjük, mint ahogy a kötelező olvasmányokat sem.

Viszont játszani szeretünk még felnőttként is. Miért lenne ez másképp a tizenévesekkel?

A Tanulj Másképp Műhelyben a tizenévesek is játszva tanulnak. A Suliműhely alapvető célja az élménytanulás, amivel feloldjuk a tanítvány blokkjait, félelmeit. Igyekszünk az iskolával együttműködve elmélyíteni az iskolai tananyagot. Dolgozatokra is alternatív módon készülünk, nyűglődés, magoltatás és spártai módszerek nélkül, közös, játékos örömtanulással, mellyel kedvet csinálunk az otthoni tanuláshoz is. A tanítás formája soha nem frontális, mindig közösen, körbe ülve, esetleg párokban dolgozunk. Nincs egyéni mormogás, önálló, néma feladatmegoldás, folyamatos a párbeszéd, a kooperáció, egymás segítése, az odafigyelés, a tolerancia. Mindez tankönyv nélkül történik, vizuális eszközökkel, mozgással, társasjátékokkal, flash cards-zokkal.

smartA Suliműhely egyik alapeleme a Smart Cards társasjáték, mely üde színfoltja foglalkozásainknak. A gyerekek alig várják, hogy kezdődjön a társasozás! A kártyák kérdéseit a gyerekek egymásnak olvassák fel, óriási az izgalom, vajon ki tudja a választ, és ki fog először célba érni. A műhelytanárok warm-up gyakorlatokkal, egyszerűbb kártyákkal és lazább szabályokkal vezetik fel a játékot, majd apránként emelik a nyelvi szintet. A szépen illusztrált játéktábla csalogató, önmagában is inspiráló, a jól összeállított kérdéscsomagok közt van egészen könnyű és nehezebb is, de minden az életben hasznosítható. A játék végigveszi a személyes témák mellett a leggyakoribb mellékneveket, hétköznapi tárgyakat, élelmiszereket, színeket, számokat is, egészen a különleges „Suprise”-kérdésekig. A társasjáték nagy előnye, hogy otthon is játszható, a szülőket is arra bíztatjuk, tegyék életük természetes részévé a közös angolozást, hiszen akár csak alapszintű tudással is rengeteget segíthetnek gyermeküknek.

Innovatív saját módszerünk a valós tárgyakkal történő tanulás: van egy kosarunk, abba tesszük az aznapi ,,szavakat”: igazi könyvet, tollat, sapkát, cipőt, zoknit, mindent, ami az aktuális ,,tananyag”. A tárgyat megérintem, megfogom, megszagolom, megnevezem, ismétlem, mondatba, szituációba foglalom, és esetleg hazaviszem… Az iskolások élnek-halnak ezért a típusú tanulásért, mert mókás és ,,más”. Az külön öröm nekik, ha egy-egy „bemutató darab” csoki, keksz vagy narancs hazavihető a foglalkozás végén, de sokszor ők maguk hozzák el otthonról tárgyaikat (,,Tanuljuk meg ezt is!”). Óriási élmény, ha társai az ő holmijával gyakorolnak.

Saját készítésű szó- és mondatkártyák

Fontos, hogy az írott-olvasott forma is megjelenjen, és lehetőleg egyénre szabott legyen. Mivel a gyerekek különböző helyszínekről érkeznek, mindenki mást tud, így pl. egy kétnyelvű memory elkészítésénél felkínáljuk az adott „szóhalmazt”, majd mindenki azt írja ki belőle a kártyákra, ami neki kell. Ez tanulói önállóságra nevel, erősíti a felelősségtudatot. A memory-t a gyermek hazaviheti, és otthon is játszhat vele, sőt, ugyanilyen szókártyákkal az otthoni tárgyakat is felcímkézheti. Fontos, hogy a kártyák színesek, kreatívak legyenek.

Saját készítésű mondatkártyáink célja, hogy a gyerkőcök adott szituáción belül biztonsággal lavírozzanak az egyes párbeszédek útvesztőiben. A kártyákon szerepelhetnek konkrét dialógusok, motivációs kérdések, kijelentések, melyek lehetőséget adnak a diáknak a kreatív gondolkodásra. A dialógusokat élő környezetben próbáljuk lejátszani, például ha vásárolunk, akkor ott az összes zöldség ,,igaziból”, amit az egyik elad, a másik megvesz.

Flashcards

A speciális képkártyák a vizuális bevésésre szolgálnak. A képek remekül segítik az asszociációkat, a színek és formák érdekessé teszik a környezetet. Tanítás közben millióféleképpen használhatók, például körben ülve kiosztjuk a kártyákat, közösen elismételgetjük a szavakat, majd memóriajátékként, már elrejtett kártyákkal újra körbemegyünk. A gyerekek memóriája döbbenetes: hetek múlva is emlékeznek rá, melyik szót melyik társuk tartotta a kezében… A másik kedvenc képes játék kreatívabb: az egyik tanítvány felcsap a homlokára egy kártyát és társa elmondása alapján próbálja kitalálni, mi lehet az (pl. egy bicikli).

A sokrétű játékos módszertanon belül tehát szinte végtelen a lehetőségek skálája. Még nem is szóltunk speciális szótanuló körjátékainkról, amikor ritmusra mondjuk a szavakat, tapssal kísérve, vagy a házi színdarabokról, a dalokról, a relaxációs technikákról, amikor a gyerekek kényelmes párnákon elnyúlva, illóolaj-illatban rögzítik a szövegeket – megdöbbentő sikerrel. És büszkélkedetnénk a csodálatos eredményekkel, a sok ötössel, amiket a szárnyaló műhelytanítványok hoznak nekünk.

Az érzékeken és az érzelmeken keresztül ,,hatunk”: szeretve tanítunk, izgalmasan, és „másképp”. A műhelytanárok részéről az alternatív módszertan tengernyi előkészületet kíván, ám az odaadó tekintetek, az angolul bátran megszólaló kisgyerekek élménye sokszorosan megéri az olykor éjszakába nyúló ollózgatást. Mert igen: már a három és féléves is ismeri a tárgyak nevét, és boldogan mondja is azokat, akár víg rongylabdás dobálózás közepette… Mert ez az ő világa: játék, mozgás, mesék, és alkotás, amit a Műhelyben mind megkap tőlünk.

http://www.pagony.hu/?option=article&id=1717

MESEUTCA

Tanulj másképp!

Vendégszerző: Németh Eszter (Könyvmutatványosok)

2011. október 23.

A gyerekek alapeleme, legelemibb készsége a játék, a játékkal való ismeretszerzés képessége. Attól a pillanattól, ahogy a kisgyermek kétéves kora környékén készen áll a világ és a társak felé nyitásra, ez a játékra való hajlandósága ugrásszerűen megnő.

A rajzolás és a szerepjátékok szeretete később sem múlik el, csak egyre inkább háttérbe szorul a fokozatosan begyűrűző, intézményes keretek között zajló oktatás mellett. De háttérbe szorul, egyre csökken az otthon, szülőkkel, testvérekkel együtt töltött minőségi idő is.
„Megírtad a leckédet? Mindent bepakoltál a táskádba? Összeraktad a holmid a különórákra?” Ezek a kérdések majdnem minden este, majdnem minden családban, ha más formában is, de elhangzanak.
A különórák túlnyomó többségét pedig a nyelvórák teszik ki. Szerencsés esetben a tanár nem csupán a nyelvvizsgára való felkészítésre koncentrál, hanem megpróbál ténylegesen használható nyelvtudást adni, és a másik nyelvben is az otthonosság érzetét megteremteni a diákok számára.
Sajnos a magyar nyelvoktatásra még mindig a nyelvtanközpontúság jellemző, és morfológiai alapú. Holott a használható nyelvtudás a szavak szintjén, de még inkább a frazeológiánál kezdődik.
Az is tény, hogy bár egyre több a játékosan, játékkal ismeretet átadó vagy akár drámapedagógiai műhely, ezek és az élményközpontú oktatás épp annál a korosztálynál nem igazán kapnak teret, amely leginkább fogékony lenne rá. (Bár a tendencia szerencsére emelkedik.) Az óvódás és kisiskolás korosztályról van szó.
Azoknak a szülőknek és pedagógusoknak, akik látják a játékkal tanítás lehetőségeit, létjogosultságát, kevés szakmailag is értékelhető, elérhető eszköz áll rendelkezésre.

Ebben lehet segítségükre a Tanulj Másképp Műhely. Olyan elhivatott emberek hozták létre, akik gondosan megválogatják nem csupán az alapanyagokat, módszereket, amikkel dolgoznak, de a munkatársaikat is.
Filozófiájuk a használható nyelvtudás, nyelvi önbizalom építése játékosan, játékkal. Hosszú ideje dolgoznak az immár létező, elérhető nyelvi műhelyeiken, és az angolul tanítani, tanulni vágyóknak külön jó hír, hogy az Európai Tudástranszfer Kiadó és Kereskedelmi Kft. segítségével létrejött a Smart Cardstársasjáték. Klasszikus társasjátékforma, gyönyörű, egyedi játéktáblán, festett fabábukkal, fa dobókockával játszhatnak a játékosok.

Használható nyelvtudás, játékos tanítás

A játékok használata egyszerű: a válaszok szerepelnek a kártyákon, így azonnal ellenőrizhetők. Minden játék tartalmaz egy kiegészítő csomagot arra az esetre, ha valamelyik kártyacsomag nehéz lenne az első játékok során. (A későbbiekben természetes fogékonyságuknál fogva mindent gyorsan megtanulnak a gyerekek, így a cserecsomag funkciója a változatosság megteremtése lesz.)
A társasjáték alapvetően az olvasni tudó gyerekeknek szól, de remekül használható óvodásokkal is, amikor a kihúzott kártyán szereplő kérdést a szülő vagy a nevelő olvassa fel.
Sok, idegen nyelveken jól beszélő szülő tanítja otthon játékosan napi fél–egy órában másik nyelvre a gyermekét. Nekik is nagyszerű segítség lehet ez a társasjáték, hiszen a mondókákból, mesekönyvekből ismert kifejezéseket, passzív szókincset játékosan aktivizálhatják, rengeteg nevetés és sikerélmény közepette. (Akár ők maguk is gyárthatnak újabb kártyákat a minta alapján.)
A társasjátéknak három fokozata van, így nyelvtanuláshoz, nyelvvizsgára való felkészüléshez is kiváló segítség lehet. Olyan segítség, ahol a család aktívan segít, egyszerűen azzal, hogy szórakoztató minőségi időt töltenek együtt. Ezt a minőségi időt pedig semmivel sem lehet pótolni.

A tanításban kimondottan mesekönyveket nem használnak, inkább saját meséket írnak, ez a Loliboli-sorozat, textiltáblán, nemez állatfigurákkal (például katica, béka, pillangó). A mesékkel célzottan a hétköznapi szókincset gyakorolják, például az ismerkedés, bemutatkozás, az otthon, az utazás, az étkezés témáit, melyeket a műhelyvezető néhány mesélését követően maguk a gyerekek játszanak el. A feldolgozás úgy történik, hogy mesélés közben szünetet tartanak, és a gyerekeknek kell befejezniük. Rövid idő múltán a teljes szöveget csodálatosan tudják, és a megtanult kifejezéseket, nyelvi paneleket más kontextusban is képesek lesznek alkalmazni.
A szöveg mellett igen fontos a vizualizáció – ez esetben az interaktív mesetábla kézbe vehető tüneményes figurákkal –, mely segíti a szókincs hosszú távú memóriába rögzítését.
Az iskolások folyamatosan készítik a My Book-ot vagy úgynevezett Én-könyvet, melyben maguk rajzolják képregényeiket a tanult szókincsre, szövegbuborékokkal. Ezenkívül a tehetséggondozó műhelyprogram részei Marék Veronika angol nyelvű könyvei (például Tommy and the Lion) és Janikovszky Éva angolul (Nursery School, Here I Come!). Ezáltal a magyar kultúra gyöngyszemei válnak élővé idegen nyelven, és a gyerekek a már kiskoruktól magukba szívott szövegeket sajátítják el angolul. Az olvasott meséket el is játsszák, hiszen azt tudjuk igazán, amit ki is mondunk. A szövegekből rövid színdarabokat írnak, és ezeket adják elő.
Ha valaki elakad, nem biztos a dolgában vagy bármilyen kérdése van a társasjátékkal, nyelvtanítással kapcsolatban, szeretne akár szülőként, akár pedagógusként a műhelyhez csatlakozni, írjon nekik bátran! (http://www.tanuljmaskepp.hu/)

Forrás: http://meseutca.hu/2011/10/23/tanulj-maskepp/


 


 

facebook-talaljmeg2