Csapatépítő játékok

a jó Csapatépítő játékok pozitív érzelmi hangolást adnak a közösségi életnek. de Mit játsszunk a táborokban és  osztálykiránduláson? Mit játsszunk az udvaron? Az osztályfőnöki órán? 

JÉGTÖRŐ JÁTÉKOK

Cél: mozgás, pozitív érzelmi hangolás, humor, vidám légkör megteremtése

Névtanuló játék

A közösségépítés első lépcsőfoka az ismerkedés, a nevek megtanulása. Erre egy klassz játék a réges-régi ,,Elnök-Titkár” – játék mintájára játszható ritmikus névtanulás. Körbe ülünk, akár a földre, egy játszószőnyegre vagy a fűbe is lehet szép időben. A ritmust közösen adjuk: előbb egyszerre két tenyerünkkel a térdünkre csapunk, majd egyet tapsolunk, és előbb a bal hüvelykujjunkat lendítjük a bal vállunk fölé, majd a jobbot. Ezt a ritmust jól begyakoroljuk, majd kezdődhet a voltaképpeni játék: egy játékos a bal keze emelésével egy időben előbb a saját nevét mondja, majd egy másik játékos nevét rögtön utána, a jobb kéz emelésekor. Ezután jön az a játékos, akit “hívtak”. Nehezíthetjük a játékot azzal, hogy a mellettünk ülőket nem hívhatjuk, és visszahívni sem lehet.

TIPP: A játékot játszhatjuk nevek helyett szimbólumokkal, kedvenc állatokkal, színekkel is – akár ön-és társismeret fejlesztése céljából. Tantárgyak esetén idegen szavak tanulására, figyelem- és memóriafejlesztésre, tanulásnál bevéséshez, tanodai foglalkozásokhoz is javasolt.

Csapkodós

Szintén alkalmas névtanulásra, de jégtörő, hangulatteremtő játéknak is remek. Összecsavarunk egy újságpapírt, így olyan lesz, mint egy hosszúkás tekercs. Körbe ülünk, mindenki bemutatkozik. Játszhatunk kedvenc állatokkal is, amelyet mindenki körben elmond. Egy játékos középre áll. Valaki elkezdi a játékot: hív egy másik játékost. Pl. Bandi/Oroszlán. A középen álló csapkodós feladata, hogy gyorsan a hívott játékos térdére csapjon, míg mielőtt ő hívna valaki mást. A játékban addig ő marad középen, míg rá nem tud csapni valaki térdére. Ha ez sikerült, ő is leülhet, és ő hív elsőként valakit.

Kacsintós gyilkos játék

A játék kezdetén a résztvevők körbe állnak és behunyják a szemüket. A játékvezető körbemegy és megérinti egy résztvevő vállát – ő lesz a „kacsintós gyilkos”. Ezután beindítjuk a zenét. A játékosok a zenére mozogva járnak-kelnek a teremben. Közben egymás tekintetét figyelik. A „csábító” rákacsint arra a játékosra, akit ki akar ejteni a játékból. Akire rákacsint, az folytatja a sétát, magában elszámol ötig, majd hangosan megszólal: „Kiestem.”. Ezután természetesen nem árulhatja el, ki a „kacsintós gyilkos”. Akinek van gyanúsítottja, felteszi a kezét és rámutat az illetőre. Ha rosszul tippelt, kiesik. Megy tovább a játék. A játék energetizál, megmozgat, és jól fejleszthető vele a koncentráció.

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 

Csábítós játék

Párokba állunk, és körbe. Lesz egy külső és egy belső körünk. A külső körben állóknak le kell hajtaniuk a fejüket, nem nézhetnek fel. Egy játékosnak nincs párja. Ő a belső körben állókkal szemkontaktust tart és közülük próbál kacsintással párt szerezni magának. Akire rákacsint, az megpróbál mögé szaladni, elszökve a háta mögött álló párjától, aki megpróbálja visszatartani. Jópofa energetizáló és csapatépítő játék.

 

Ismerkedős játék kicsiknek és nagyoknak

Körben állunk. Az egyik játékos mond magáról egy információt, pl. szeretem az eperfagyit. Egy másik játékos csatlakozik ehhez elismételve a mondatot, majd megfogja az első játékos kezét, és hozzáfűz egy új gondolatot saját magáról, pl. olaszul tanulok. Újra csatlakozik valaki, míg a csapat láncot nem alkot. Ha többen is csatlakoznának, a legelőször odaérő játékos lesz a következő. Ha nincs jelentkező (pl. a fenti példánál senki más nem tanul olaszul), akkor legyünk kreatívak! Lehet hasonló állítással csatlakozni (pl. én szeretnék majd egyszer olaszul tanulni), vagy kérjünk új állítást az adott játékostól! Ha közben felírjuk, melyik játékos mit említett, a játék után visszakérdezhetjük, memóriajátékként alkalmazva a jégoldó játékot. Például: Ki szeret biciklizni szabadidejében? Kinek a kedvence az eperfagyi? Kit érdekel a Clash of clans játék? Idegen nyelv oktatásban a játék szuper! Próbáld ki!

Mutatkozz be, ha tudsz!

Körbe ültetjük a résztvevőket. A csapat kihívása az, hogy úgy kell sorban bemutatkozniuk, (csak a keresztnevüket kell mondaniuk), hogy közben behunyják a szemüket. Kiköthetjük, hogy körben nem szabad haladni. Egyszerre csak egy valaki szólalhat meg. Ha ketten szólalnak meg egyszerre, a csapat kap egy hibapontot. Maximum 5 hibaponttal tekintjük a feladat teljesítését sikeresnek. A kihívást a csapat akkor tudja teljesíteni, ha megállapodnak egy közös stratégiában (pl. az, aki a nevét mondta, megérinti a mellette ülő térdét).

Számoljunk közösen!

Komoly kihívás lehet, hogy a csapat körbe áll, majd a résztvevők elszámolnak létszámtól függően 15-50-ig, úgy, hogy 1. mindenki mond legalább egy számot 2. nem körben haladunk 3. ketten egyszerre nem szólalhatnak meg. Ha mégis ketten egyszerre mondanak egy számot, akkor újrakezdjük a kört. Megpróbálhatjuk lehunyt szemmel is, ha összeszokott csapatról van szó.

A család mániája

Kiküldünk valakit. A bent maradók a család, akinek van egy közös “heppje”. Lehet ez egy jellegzetes mozdulat, mimika, gesztus, szó (köhögés, hajsimítás, lábkeresztezés, stb.). Amikor ebben megállapodtunk, visszatér az, aki kiment előzőleg és kérdezgetni kezdi a családot (szabadidő, munka, preferenciák, stb.) A válaszadáskor kötelező használni a megbeszélt mániát, a feladat ennek kitalálása. Az egyszerű játék remekül összekovácsolja a csapatot.

Láthatatlan Törzsfőnök

Egy résztvevő kimegy a teremből. Odabent kijelölünk egy Törzsfőnököt. A többiek minden egyes mozdulatát utánozni fogják. A kint lévő játékost behívjuk. Ő megpróbálja kifigyelni, ki a Törzsfőnök, kit utánoz mindenki más. A játék igazán szórakoztató felnőtteknek is, különösen, ha táncmozdulatokkal kísérjük. 

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 

Kis béka, kis mókus

Körbe állunk, és adott kód szerint küldjük körbe láthatatlan ,,barátunkat”. Pl. kisördögöt, kis békát dobbantással (bal láb, jobb láb), mókust tapssal. Játékvariáns: továbbadás viccesen: mutatóujjunkat érintjük óvatosan össze (,,E.T.” módszer), derekunkat (,,néptáncos” módszer), fenekünket (virgonc módszer).

 

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 

Légy a Segítőm!

Nekünk azzal sikerült néhány ördögfióka gyerkőcöt meghódítanunk, hogy felkértük, legyenek ők a Segítőink. Ehhez menő name taget gyártottunk vagy még menőbb kalapot adtunk rájuk. A gyerekek felelősséget éreztek a programért, és ha kellett, regulázták társaikat – nálunk ez az egyszerű trükk pazarul bevált! A gyerekek alig várták, hogy segíthessenek, nekünk pedig sokkal könnyebb dolgunk volt a szervezéssel! Akár kooper órán is bevetheted.

Őrangyaljáték

Kis cetlikre felírjuk a résztvevők nevét és egy kalapból kisorsoljuk, ki kinek az őrangyala lesz az adott napon. A védencek nevét titokban tartjuk. Az őrangyal úgy védi társát, ahogy jónak látja. A program végén beszéljük meg, ki érzett védelmet, és ki kire tippel, mint őrangyalára. Mestertipp: tegyük be a saját nevünket is a kalapba!

REFLEXIÓ, MEGBESZÉLÉS

Cél: nyílt kommunikáció, verbális kompetenciák, vitakultúra és a társas intelligencia fejlesztése

Igen fontos, hogy a közösen megélt élményeket közösen is beszéljük meg. Teremtsünk minél gyakrabban alkalmat arra, hogy a tanítványokkal körbe üljünk, és megbeszélést tartsunk! Alább a sikeres megbeszélésekhez találtok ötleteket.

Varázsmikrofon

Üljünk körbe, és nevezzünk ki egy játékos ,,mikrofont”, pl. plüssállatot, amelyet annak dobunk, aki szót kért. A plüss dobálása a kommunikációt szabályozza, egyszersmind oldottá teszi a hangulatot, szívesebben szólnak hozzá a résztvevők.

Irányítási tippek:

Soha ne forszírozzuk a hozzászólást, az mindig legyen önkéntes! Feltett kérdéseink legyen egyértelműek, tömörek. Pl. ,,Hogyan érezted magad a feladat teljesítése közben?” ,,Mit tanultál ebből a feladatból?” ,,Hogyan játszanád másképp?”

Fonaljáték – Pókháló

Megbeszéléskor körbe ülünk és egy gombolyag fonalat elindítunk. Egy adott témát felvetünk, amelyben elsőként vezetőként mi magunk fejezzük ki röviden véleményünket – akár csak kulcsszavakban. Ezután a gombolyagot továbbadjuk, és a következő résztvevő is hozzáteszi a maga véleményét. A gombolyag továbbadásakor ügyeljünk arra, hogy egy kis darabot megtartsunk, hiszen a cél az, hogy fokozatosan egy pókháló alakuljon ki a résztvevők közt. A megbeszélés, ötletelés végeztével a fonalhálót felemeljük, és egy pillanatra megfeszítjük – ezzel szimbolikusan kifejezve a csoport összetartozását. A játék egyaránt alkalmas új, formálódó közösségben jégtörő játékként, mint reflexió, megbeszélés során.

A játék tantárgyi alkalmazása:

Használd ezt a játékot a tananyag átismétlésére, és hamarosan tapasztalod, hogy könnyebben memorizálják diákjaid a tudnivalókat! Az előző órai anyagot úgy ismételjük át játékosan, hogy miközben a gombolyagot továbbadjuk, mindenki mond egy-egy kulcsszót vagy számára érdekes információt az előző óra anyagából. A játék még hatékonyabb a memorizálásban, ha az előző szót a diákok elismétlik, és úgy fűznek hozzá, illetve visszafelé, legombolyításkor is elismételjük a szavakat.

Tantárgyi tippek:

történelem: sorolt szavak Egyiptom témában: Nílus, Vörös-tenger, piramisok, öntözőrendszer, fáraó, papirusz, szfinx, stb.

idegen nyelv: szócsaládokat gyűjtünk ezzel a módszerrel: mindenki egy-egy szót fűz hozzá adott témában: pl. bútorok.

matematika: növekvő számsorok, szorzótábla, stb.

Próbáljátok ki ezeket társaságban, kiránduláson, szabadidőtökben, vagy TANÁRKÉNT VIDD BE AZ ÓRÁDRA, PRÓBÁLD KI! A jó hangulatú közös játékoknak felbecsülhetetlen értékük van a közösség és a módszertani gazdagság szempontjából. És nekünk, felnőtteknek is jót tesz. 🙂

facebook-talaljmeg2      

Image courtesy of -Marcus- at FreeDigitalPhotos.net