ID-100123830Preventív és szórakoztató játékok

A következő játékokat (mintegy 70!) játszhatjátok kicsikkel és nagyokkal, táborban, gyerekzsúrokon, farsangi bulin, az iskolában, az udvaron vagy otthon. Vannak köztük retro, közismert játékok, és olyanok is, amiket még biztosan nem ismertek.

A játékok egy része a mozgáskoordinációt, egyensúlyérzéket, lateralitást fejleszti, mások a nyelvi intelligenciát, a differenciálást vagy a szerialitást. És ami a legfontosabb: mind szórakoztató, jópofa és közösségépítő hatású. 🙂

Jó csemegézést kívánunk!

Újságpapírtánc

Sokak kedvence az óvodai, kisiskolás bulikban, farsangokon a régi klasszikus, az újságpapírtánc. Remek hangulatot teremt és fejleszti az egyensúlyérzéket, a találékonyságot, az együttműködést. Hogyan játsszuk? Rendezzük a gyerekeket párokba vagy triókba. Minden pár (trió) rááll egy nagy alakú újságpapírra / ív csomagolópapírra. A zenét elindítjuk. A pároknak úgy kell táncolniuk, hogy nem léphetnek le a papírról. Amikor egy pár tagja lelép, a pár kiesik. Hirtelen lehalkítjuk a zenét. Ekkor mindenki megáll, kétrét hajtjuk a lapot, és a verseny már a kisebb lapon folytatódik tovább. Az a pár nyer, amelyik a legtovább bírja.

Limbó hintó

Ez is ezer éves játék, de farsangi bulira tökéletes! Két gyerek tart egy kötelet, a táncosok zenére átbújnak alatta, hátradőlve. A kötelet egyre lejjebb lehet ereszteni, hogy nehezítsük a táncosok dolgát… 🙂

Zálogosdi

Nagyon régi játék, de érdemes leporolni, mert izgalmas tud lenni.:) A táncolós, ugrálós játékok után a legjobb játszani, mert nyugisabb. Mindenki ad egy zálogot a játék elején, ezeket egy jól letakart kosárba, táskába gyűjtjük. Megfogunk egy tárgyat, majd jó hangosan elmondjuk: ,,Mit érdemel az a bűnös, akinek a zálogát a kezemben tartom?”  A gyerekek találhatják ki a ,,büntetést”. Ez lehet pl. hogy hangosan dalra fakad az illető, ad egy puszit valakinek, fél lábon kell állnia fél percig, bele kell bújnia egy szoknyába, stb. 🙂 Ha nagy a csoportlétszám, lehet több gyerek zálogát egyszerre kihúzni és nekik egyszerre kell teljesíteniük a kihívást.

Kacsintós gyilkos játék

A játék kezdetén a résztvevők körbe állnak és behunyják a szemüket. A játékvezető körbemegy és megérinti egy résztvevő vállát – ő lesz a „kacsintós gyilkos”. Ezután beindítjuk a zenét. A játékosok a zenére mozogva járnak-kelnek a teremben. Közben egymás tekintetét figyelik. A „csábító” rákacsint arra a játékosra, akit ki akar ejteni a játékból. Akire rákacsint, az folytatja a sétát, magában elszámol ötig, majd hangosan megszólal: „Kiestem.” és leül. Ezután természetesen nem árulhatja el, ki a „kacsintós gyilkos”. Akinek van gyanúsítottja, felteszi a kezét és rámutat az illetőre. Ha rosszul tippelt, kiesik. Megy tovább a játék. A játék energetizál, megmozgat, és jól fejleszthető vele a koncentráció.

Helycserés támadás

A gyerekeket körben beszámozzuk egytől. Középre áll egy gyerek, akinek bekötjük a szemét. A középen álló gyerek mond két számot: nekik helyet kell cserélniük egymással, a középen álló feladata pedig elkapni az egyiket. Akit sikerült, az lesz ezentúl középen. Lehet játszani úgy is, hogy településeket mondunk, és több gyerek tartozik egy-egy település lakói közé. A középen álló játékos ez esetben a postás. A szöveg pedig ez: Levél megy Budaörsről Pécsre! A ,,budaörsi” és a ,,pécsi” gyerekek cserélnek helyet. Így pörgősebb a játék, mert egyszerre többen is részt vehetnek benne.

Csábítós játék

Párokba állunk körbe. Lesz egy külső és egy belső körünk. A külső körben állóknak le kell hajtaniuk a fejüket, nem nézhetnek fel. Egy játékosnak nincs párja. Ő a belső körben állókkal szemkontaktust tart és közülük próbál kacsintással párt szerezni magának. Akire rákacsint, az megpróbál mögé szaladni, elszökve a háta mögött álló párjától, aki próbálja visszatartani. Jópofa energetizáló és csapatépítő játék.

Add tovább, ha tudod!

Ezt a játékot a gyerekek imádják… Körbe állunk, és egy tárgyat kell körbeadni, de speciális módon: pl. csak az állunk alatt, kéz segítsége nélkül…. Lehet ez egy plüssmaci pl. amit könnyű ,,megfogni”. Haladó változatban üljünk le a földre, és az adogatás történjen lábbal, kéz nélkül. Ez is izgalmas… 🙂

A család mániája

Kiküldünk valakit. A bent maradók a család, akinek van egy közös “heppje”. Lehet ez egy jellegzetes mozdulat, mimika, gesztus, szó (köhögés, hajsimítás, lábkeresztezés, stb.). Amikor ebben megállapodtunk, visszatér az, aki kiment előzőleg és kérdezgetni kezdi a családot (szabadidő, ki mit szeret, stb.) A válaszadáskor kötelező használni a megbeszélt mániát, a feladat ennek kitalálása. Az egyszerű játék remekül összekovácsolja a csapatot.

A táncparkett ördöge

Beindítjuk a zenét, körbe állunk. Minden körben másvalaki lesz a ,,táncparkett ördöge”, akinek mozdulatait mindenkinek utánoznia kell! Tehát pl. Marci elkezd táncolni, és mindenkinek ugyanabban a stílusban kell táncolnia, rappelni, leguggolni, ugrani, stb. A kör legyen pörgős, adjuk tovább a lehetőséget körben, egymás után, hogy mindenki készüljön lelkileg, hogy ő lesz az irányító játékos… 🙂 Egy farsangi bulin nagyon fogják szeretni, főleg, ha a tanítónéni is beszáll! 🙂

Láthatatlan Törzsfőnök

Egy résztvevő kimegy a teremből. Odabent kijelölünk egy Törzsfőnököt. A többiek minden egyes mozdulatát utánozni fogják. A kint lévő játékost behívjuk. Ő megpróbálja kifigyelni, ki a Törzsfőnök, kit utánoz mindenki más. A játék igazán szórakoztató felnőtteknek is, különösen, ha táncmozdulatokkal kísérjük. 🙂

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

Állati jó csapkodós

Farsangi bulin hangulatteremtő játéknak remek. Összecsavarunk egy újságpapírt, így olyan lesz, mint egy hosszúkás tekercs. Körbe ülünk, mindenki választ magának egy állatot, amelyet mindenki körben elmond. Egy játékos középre áll. Valaki elkezdi a játékot: mondja a saját állatát, majd hív egy másik játékost. Például: Oroszlán hívja Zsiráfot. A középen álló csapkodós feladata, hogy gyorsan a hívott játékos térdére csapjon, míg mielőtt ő hívna valaki mást. A játékban addig ő marad középen, míg rá nem tud csapni valaki térdére. Ha ez sikerült, leülhet, és ő hív elsőként valakit.

Fánklógatós

A farsangi bulik megunhatatlan klasszikusa: egy zsinórra fánkokat lógatunk fel. Fel is kell kötni, hogy ne csússzanak el! A gyerekek két oldalról felsorakoznak és hátratett kézzel meg kell enniük a fellógatott fánkokat. A zsinórt ketten tartjuk két oldalról. Ügyeljünk rá, hogy egy vonalban legyenek a fánkok, igazságos legyen a játék. 🙂

Pingvintánc 

A lufikat a gyerekek imádják. A pingvintáncban azt játsszuk, hogy ezek a tojások, amiből hamarosan kikelnek a kis pingvinek. Zenére párokban táncolnak a kicsik – ők a pingvinmama és a pingvinpapa, a lufi pedig a tojás, amiben a kis pingvin lapul, és amire ketten vigyáznak. Kézzel (szárnyukkal nem érhetnek hozzá), a tojást a hasuk közé szorítják. A cél az, hogy ne ejtsék el és ne is pukkadjon ki, miközben totyogva táncolnak. A játék nem csak az ügyességet, de a felelősségvállalást is erősíti, öröm nézni, ahogy a picik a lufi-tojásokra vigyáznak!

Lufitánc

Lufis játékot úgy is játszhatunk, hogy a gyerekeknek egy-egy lufit adunk és azt a levegőben kell dobálniuk a tánc közben. Játszhatjuk azt, hogy ők a kis fókák, akik labdával zsonglőrködnek. Ha egy lufi leesik, a jegesmedve (a játékvezető) elrabolja. Lufik helyett a labda vagy egy-egy plüssjáték is jó megoldás lehet.

Régi jó kis játékok még itt is: Hogy is volt? Retro közösségi játékok

Segíts, hogy még több pedagógushoz eljuthassunk játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

ID-100171844Kisbéka, kismókus

Ez a kooperatív játék egyfajta ritmusposta: taps, dobbantás vagy más mozdulat továbbadása. Körbe állunk, és megadott kód szerint küldjük körbe láthatatlan ,,barátunkat”: manót, békát dobbantással (bal láb, jobb láb), mókust tapssal. Játékvariáns: a képzeletbeli továbbadás történhet mókásan: pl. a mutatóujjunkat érintjük össze, ahogy E.T. üdvözölné társát; vagy derekunk ér össze riszáló mozdulattal. A játék célja a közösség összehangolása, a bal-jobb irányok tudatosítása, a fantázia, az empátia, figyelemkoncentráció fejlesztése.

Passzold tovább!

Kooperatív játék. Hasonlít a Kisbéka c. játékra, csak ezúttal valós tárgyakat (pl kalapokat) adunk tovább, ügyelve rá, hogy ne essenek le (a kerettörténet szerint ezek mágikus tárgyak). A játékvezető elindít egy tárgyat jobbra, majd kisvártatva balra is. Nagyobb csoportnál akár 6-8 tárgy is foroghat egyszerre. Játékvariánsok: 1. lehunyt szemmel játszunk. 2. a térdünk közé csippentve adjuk tovább a tárgyat. A játék célja a bal-jobb irányok tudatosítása, fantázia, empátia, felelősségvállalás, figyelemkoncentráció fejlesztése és a közösségépítés.

Barlang, szamócabokor

Kooperatív játék. Körben állunk. A kerettörténet szerint egy barlangba és egy szamócabokorba kell menekülünk, úgy, hogy közben nem engedjük el egymás kezét. A barlangot és a bokrot egy-egy kötél szimbolizálja, ezekbe kell egymás után belebújnunk. Cél a bal-jobb irányok és testséma tudatosítása, a szociális kompetenciák fejlesztése, az egymás iránti bizalom erősítése.

Japán harcos

A játékban jellegzetes Sssa! felkiáltással a ,,harcosok” jelképesen egymást támadják, illetve védik. Cél: a figyelemkoncentráció, a mozgáskoordináció, a reflexek, a gyorsaság fejlesztése, a testséma tudatosítása, az irányok és az egyensúlyérzék fejlesztése. A játék emellett csapatépítő jellegű bizalomjáték, ahol cél egymás segítése, védelme.

Segíts, hogy még több pedagógushoz eljuthassunk játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

ID-100159334Híd a szakadék fölött

Magas szintű kooperatív játék. A kerettörténet szerint a játékosok egy hídon sorakoznak fel a szakadék fölött. A hidat egy földre fektetett madzag szimbolizálja. A hídon felsorakozott játékosoknak úgy kell helyet cserélniük, hogy senki se ,,zuhanjon” le. A sorrend nagyobb gyerekek esetében lehet a születési hónap (januártól decemberig) vagy a keresztnevek első betűje. A játék célja a bal-jobb irányok és a testséma tudatosítása, az egyensúlyérzék fejlesztése, a sorrendiség, térorientáció, térbeli elrendezés tudatosítása, egymás iránti bizalom építése. A nagyobbaknak szóló nehezített verziók (Mocsárjáték) remek csapatépítő feladatok, mert fejlesztik a segítségnyújtás és -elfogadás kompetenciáit, a kreativitást, a problémamegoldást. Sorrendiség szempontja nagycsoportos ovisoknak: A. nagyság szerint B. betűkártyák alapján abc-sorrend C. öltözőszekrények sorrendje D. szemek színe szerint E. kiosztott számkártyák alapján.

Csipeszfogó

Beszerzünk egy jó nagy adag ruhaszárító műanyag csipeszt, több színben. A résztvevőket két csapatra osztjuk. Mindenki felcsíptet a ruhájára tíz tíz darab csipeszt. A feladat az, hogy a játékosok a lehető legrövidebb idő alatt a legtöbb csipeszt összegyűjtsék – saját magukra csíptetve!

Hajótörés

Lapokat vagy ugrálóköteleket teszünk a földre. Ezek a szigetek. Hajótöröttek vagyunk. A feladat kimenekülni a vízből, és ezekre ráállni, majd sorstársainkat kézfogással üdvözölni anélkül, hogy a vízbe esnénk. Előbb csak egy társsal kell kezet fogni, majd egyre többel, így szabályos az is, ha a gyerekek egyik lábukkal átlépnek egy másik szigetre. Ám kössük ki, hogy egy szigeten legfeljebb két láb lehet. Cél: a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése, bizalom, figyelemkoncentráció, egymás segítése, védelme.

ID-100103376Induljon el az, aki…

A Hajótörés játék folytatása. Szigetek a földön, annyi, ahány gyerek van + egy darab. A gyerekeknek bizonyos instrukciók alapján el kell indulniuk és egy másik szigetet keresniük maguknak. Szigetfoglaláskor a társakkal meg kell egyezni, senki nem eshet a ,,vízbe”. Instrukciók: ,,Induljon el és keressen magának egy újabb szigetet az, aki ma reggel ivott tejet!” ,,Induljon el és keressen egy másik szigetet az, aki ma reggel biciklivel jött óvodába! ,,Induljon el és keressen magának egy másik szigetet az, aki tud egy kicsit németül!” Cél: a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék, bizalom, figyelemkoncentráció, egymás segítése, együttműködés, nyelvi intelligencia, kommunikáció élénkítése, vitafelvezetés. Mestertipp: A játék tantárgyi céllal bemelegítésre, mókás ismétlésre is használható. Pl. ,,Induljon el és keressen egy másik szigetet az, aki szerint a ,,héja” szót pontos ,,jé”-vel írjuk!” A kérdéseket előre gyűjtsük össze tanítási céljainknak megfelelően, de természetesen rögtönözhetünk is. (Forrás: http://www.kalandokesalmok.hu/ képzése.)

Csukott szemmel is megtalállak!

A gyerekek körben állnak, lehunyják a szemüket, majd maguk elé nyújtott karral lassan elindulnak egymás felé. Akit elsőként megérintenek, az lesz a párjuk. A játékot úgy is játszhatjuk, hogy előre megbeszéljük a párokat, akik maguk közt egy jellegzetes állathangot kiadva keresik meg egymást csukott szemmel a teremben. Cél: auditív lényegkiemelés, differenciálás fejlesztése, térbeli orientáció, a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése, önbizalom, figyelemkoncentráció, empátia kialakítása.

Segíts, hogy még több pedagógushoz eljuthassunk játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

Érintsd meg!

A játék bevezetésekor kérjük azt, hogy a gyerekek hunyják le a szemüket és érintsék meg egy-egy testrészüket. Ha ez már jól megy, nehezíthetjük a feladatot: a gyerekeknek valamely mozdulatsort kell eljátszaniuk, pl. kezet mosni, főzni, biciklizni, házat építeni, stb. Cél: bal-jobb irányok automatizálása, a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése, önbizalom, figyelemkoncentráció fejlesztése. Mestertipp: még jobban élvezik a gyerkők a játékot, ha a játékvezetést, instrukcióadás feladatát átengedjük egy önként vállalkozónak!

ID-100107102Tükröm, tükröm…

A gyerekek párokban szemben állnak egymással. Egyikük a herceg(nő), másikuk a tükör. A herceg(nő) felöltözik, reggeli nyújtó tornagyakorlatokat végez. A tükör utánozza  mozdulatait. Kisebb gyerekekkel mutassuk be mi az eredeti mozdulatsort! Cél: a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése, figyelemkoncentráció, egymás megismerése, empátia, gesztusnyelv, mimika, önbizalom fejlesztése.

Babzsák

A babzsákot a gyermek különböző testrészeivel szállítja egy kijelölt útvonalon, pl a feje tetején vagy fejét előredöntve a tarkóján, háta mögött tartva. Cél: a testséma tudatosítása, az egyensúlyérzék, ügyesség, figyelemkoncentráció fejlesztése.

Okos tornagyakorlatok

Valójában minden tornagyakorlat ,,okos”, hiszen a sport erősíti az önbizalmat, az állóképességet, a problémák feldolgozásának képességét, a pozitív gondolkodást, a kognitív képességeket. Egyes tornagyakorlatok, amelyekben fordított testhelyzetben vagyunk, kiváltképp kedvező hatásúak az agyi kapacitásra: ilyen pl. a gyertyaállás, mint jóga-ászana. A több testrész egyszerre történő koordinált mozgását megkívánó mozgások is kincset érnek a prevencióban és a korrekcióban. Ilyenek a pókjárás, a rákjárás, a búgócsiga.

Becsapós sportolás

Eljátszhatunk sportokat is, eszközök nélkül! Labdázhatunk, focizhatunk labda nélkül, lehet tollasozni, teniszezni, rollerezni. Játszhatjuk rejtvény formában is. Egy gyerek eljátszik egy sportot, a többiek kitalálják. Nagyon jó testséma fejlesztő gyakorlat.

Tüzes labda

Játsszuk azt, hogy egy tüzes, forró labdánk van, ezt dobáljuk egymás között minél gyorsabban. Nem kell hozzá valódi labda, lehet csak imitálni, eszköz nélkül. Játékvariáns: egy nagyon nehéz labdánk van, amit továbbadunk egymásnak.  Figyelemkoncentrációs és testséma fejlesztő gyakorlat.

Érintsd meg az orrod, de én a fülemre mutatok!

A játékvezető gyorsan testrészeket sorol, amiket a gyerekeknek meg kell érinteniük, miközben ő egy másik testrészére mutat. Cél: a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék, figyelemkoncentráció fejlesztése, bal-jobb irányok.

Érints meg valami kéket a jobb könyököddel! ID-10063250

A gyerekek ezt imádják, kb 5. osztályig. A játékvezető mond egy színt, amelyet a gyerekeknek adott testrészükkel kell megérinteniük – méghozzá egyik társukon! Pl. Érints meg valami pirosat a könyököddel!” – kiált fel a játékvezető, mire mindenki keres valami kék színű holmit a társán (pulóvert, nadrágot, cipőfűzőt), megérinti a könyökével, majd szoborrá merevedve várja a következő instrukciót. Mókás és hasznos feladat, idegennyelv-oktatásban, hangulatélénkítésben is remek. Cél: testséma, irányok, figyelemkoncentráció fejlesztése, közösségépítés, szókincs.

Változz pillangóvá!

Közismert, népszerű játék. A játékvezető mond egy állatot, és a gyerekek úgy járnak/repülnek/szökdécselnek, mint az adott állat, pl. majom, pillangó, medve, kígyó, béka, gyík. Cél: testséma tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése. Idegennyelv órán is ajánlott bemelegítő játék.

Kard-pajzs

Körbe állunk, jobb kezünk mutatóujja a ,,kardunk”, vízszintesen felfelé tartott bal tenyerünk a ,,pajzsunk”. A játék kezdetén kardunkat a mellettünk álló résztvevő pajzsára helyezzük, és a játékvezető ,,Most!” felkiáltására igyekszünk felkapni, miközben társunk kardját pajzsunkkal (tenyerünkkel) megszorítjuk. Kiváló összehangoló, figyelemkoncentrációt erősítő játék.

ID-10074219Indulj vándor! 

Papírlapokat (ugróköteleket, karikákat) teszünk le a földre, eggyel kevesebbet, mint ahány gyerek van. Ezekre állnak rá a gyerekek. Akinek nem jutott papírlap, az elindítja a többi gyereket különböző mozgásstílusban: pl. ,,Vándorolj páros lábbal ugrálva!” A cél elfoglalnia az egyik papírlapot, így más lesz a játékvezető. Jókedvű játék. Cél: testséma tudatosítása, egyensúlyérzék és a mozgáskoordináció, ügyesség fejlesztése.

Segíts, hogy még több pedagógushoz eljuthassunk játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

ID-10042078Trópusi esőerdő

A finommozgást, ritmusérzéket, auditív képességeket, figyelemkoncentrációt, érzelmi intelligenciát fejlesztő játék. Körben állunk, egy trópusi erdő fái vagyunk. Lassan csöpögni kezd az eső, zuhog, majd eláll. A játékvezető elindít egy mozdulatot, a mellette álló átveszi, majd a következő is folytatja. Ha a mozdulat körbeért, új mozdulatot teszünk és azt adjuk tovább. Teljes csendből indulunk. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.

ID-100181668Erdei ösvény

Kihúzunk egy madzagot, ez az ösvény. Mellé apró tárgyakat teszünk. A cél végigmenni az úton és ezeket a tárgyakat csak bal kézzel összegyűjteni. Cél: a testséma tudatosítása, bal-jobb irányok, egyensúlyérzék, figyelemkoncentráció fejlesztése. Ugyanennek a játéknak variánsa a Memóriaösvény, amely során a tárgyakat nem vesszük fel, hanem meg kell őket jegyezni és a célnál felsorolni vagy ív lapra felrajzolni / felírni. Ebben az esetben a hangsúly nem az ügyességen, hanem a kognitív képességek fejlesztésén van.

 

Mocsárjárás

Sorba leteszünk kék és piros színű lapokat. A keretmese szerint mocsárban járunk, és csak a biztonságos mohos sziklákra léphetnünk, különben felfalnak a krokodilok. A játékszabály értelmében bal lábbal csak piros, jobbal csak kék lapra szabad lépni. Cél: a testséma tudatosítása, bal-jobb irányok, egyensúlyérzék, figyelemkoncentráció fejlesztése.

ID-10095465Térbeli barkochba

Egy tárgyra gondolunk a teremben, csoportszobában vagy a szabadban, és az előtt-fölött-mellett-jobbra-balra prepozíciókat használva adjuk meg a pozícióját. Ovisokkal játszhatjuk úgy is, hogy körbe ülünk, játéktárgyakat teszünk középre, majd a tárgyakat egymáshoz képest pozicionáljuk. Játszhatunk személyekkel is: a gyerekeknek egy társuk nevét kell kitalálniuk. Pl: ,,A kisfiú, akire gondolok, most Panka mögött ül, Bence és Gabi közt. Ki lehet az?” Ha a gyerekek már ismerik a játékszabályokat, bízzuk rájuk a ,,gondolást”! Remek gyakorlat nyelvoktatásban is. Cél: a testséma tudatosítása, a bal-jobb irányok, a térbeli tájékozódás, az egyensúlyérzék és a figyelemkoncentráció fejlesztése.

Navigátor

Kooperatív játék kicsiknek és nagyoknak. Párokat alkotunk. Bekötött szemű társát egy gyermek végigvezeti a termen, akár akadályok (pl. szék, asztal) közt. Szabály: csak a könyökét foghatja, és szóban navigálhatja őt: ,,Most egy kicsit fordulj jobbra! Menj egyenesen néhány lépést…”. Cél: társak közti bizalom építése, bal-jobb irányok, térbeli tájékozódás, egyensúlyérzék, figyelemkoncentráció fejlesztése.

ID-100160335Titkos ügynökök

Kooperatív játék. A Rajzold, amit mondok! és az Építsd, amit mondok! játékok egyszerűsített változata. Párokat alkotunk, majd a párok egymásnak háttal ülnek le. A kerettörténet szerint a gyerekek titkos ügynökök / nyomozók, akik közül az egyik csak beszélhet, a másik pedig csak rajzolhat / alkothat. A beszélő lát egy titkos ábrát, amit lediktál társának, akinek pontosan ugyanazt kell reprodukálnia. Nagycsoportos óvodásokkal egyszerű ábrát rakunk ki, pl. logikai lapocskákból, körökből, pálcikákból. Játszhatjuk a játékot gyöngyökkel is. A beszélő játékos hangosan irányítja társát. Cél: a társak közti bizalom építése, a bal-jobb és egyéb irányok aktív használata, a figyelemkoncentráció, a finommozgás fejlesztése.

ID-10092860Közös kockavár

Kooperatív játék. Egy asztal köré hat-nyolc gyereket ültetünk. A játékvezető fakockákból várat épít az asztal közepére. A gyerekek megfigyelik, majd a vezető lerombolja. A gyerekek feladata az építményt közösen rekonstruálni oly módon, hogy mindegyikük csak egy-egy darabot tehet hozzá a közös épülethez körben haladva. Cél: a társak közti bizalom építése, a figyelemkoncentráció, finommozgás fejlesztése, a vizuális sorrendemlékezet fejlesztése.

JÁTÉKOK a…

  • VIZUÁLIS FIGYELEM, DIFFERENCIÁLÁS, SZERIALITÁS

  • AUDITÍV ÉSZLELÉS, SZERIALITÁS,  RITMUSÉRZÉK

  • TAPINTÁS és NYELVI-LOGIKAI KÉPESSÉGEK fejlesztése TERÜLETÉN

ID-10053222

Utolsó betű előre fuss! 

Emlékeztek? Az utolsó betűvel mondunk újabb szót. (Barack-kalap-paprika-apa stb.) Remek iskola-előkészítő gyakorlat, a kicsik imádják. 🙂

Szólánc

Adott témakörben mondunk szavakat. Lehetnek ezek autómárkák, ruhaneműk, állatok, színek, stb. Az előző játékosok szavát meg kell ismételni és úgy hozzáfűzni a következő szót. Remek memóriagyakorlat.

Hogy volt?

A vizuális szerialitás fejlesztésére alkalmas játék. Sorban egymás mellé teszünk tárgyakat / terméseket / képeket / szókártyákat az asztalra. A gyerekeknek adunk egy kis időt a memorizálásra, majd egy kupacba húzzuk össze a tárgyakat (képeket), a feladat az eredeti sorrendbe visszarendezni azokat. A játék a sorrendi emlékezetet fejleszti és párokban is játszható.

Segíts, hogy még több pedagógushoz eljuthassunk játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

 

Maroknyi szó ID-100203882

Az auditív sorrendemlékezetet fejlesztő remek játék, amely később a tanulásmódszertanban is hasznos (pl. vázlatpontok bevésésekor). Öt ujjunk egy-egy szót jelképez. Középső csoportosokkal pl. öt gyümölcsöt sorolunk hangosan ujjainkat mutatva: 1. (hüvelykujj) cseresznye; (mutatóujj) banán; (középső ujj) málna; (gyűrűsujj) szeder; (kisujj) ribizli! A gyerekekkel közösen elismételjük a szavakat, amiket azután a gyerekek egyenként felsorolnak a helyes sorrendben – először a hüvelykujjtól haladva, majd visszafelé, a kisujjtól kezdve.

Nagyobbakkal játszhatjuk 7 elemmel is a játékot. Szókincs memorizálásánál alaptechnika.

ID-10023040Kupacok

Egyszerű, de nagyszerű. Akár kint az udvaron is játszható, a matematikai és csoportosítási, differenciálási készséget, illetve a figyelemkoncentrációt kiválóan fejleszti óvodás és kisiskolás korban. A feladat az, hogy a gyerekek kavicsokat / terméseket (pl. gesztenyét, makkot, bogyókat) gyűjtsenek és ezeket megadott szempont szerint kupacokba rendezzék. Szempont lehet: minden kupacban 3 tárgy legyen. Csak különböző tárgyak legyenek minden kupacban, stb. 

Elnök-Titkár

Körben ülünk. Jobbra haladva a játékosok egy-egy számot kapnak, ezt megjegyzik. A kört egy Elnök és egy Titkár nyitja, akik a képzeletbeli ranglétra tetején (a sor elején) helyezkednek el. Ezek az áhított posztok. 🙂 A játékot jellegzetes ritmusjáték kíséri végig: taps, combra csapás, majd jobb és bal hüvelykujj a magasba. A kezdőjátékos a ritmusra (jobb kéz) a saját számát mondja, majd azonnal (bal kéz) ..hív” egy másik játékost, aki nem lehet azonos sem a mellette ülővel, sem pedig azzal, aki őt hívta. Ha valaki elvéti a ritmust, a sor végére kerül, távol az áhított elnöki széktől (tehát fizikailag az Elnök baljára). Ekkor az egész sor egy székkel arrébb csúszik. A játék kiváló szavak, számok memorizálására anyanyelven és idegen nyelven, emellett segít rögzíteni a jobb-bal irányokat, fejleszti a ritmusérzéket, a figyelemkoncentrációt, építi a csapatot.

Mit csinál most?

Kiválasztunk egy babát, bábot, figurát és elindítjuk a körben egy cselekvéssel, például: ,,Ez a herceg most éppen lovagol.”, majd továbbadjuk a következő játékosnak, aki állításunkat letagadja és egy újabb cselekvést talál ki rá. Pl ,,Nem, nem lovagol, hanem olvas!” majd továbbadja a következő játékosnak. A játék célja a kreativitás, a szókincs, a nyelvi intelligencia fejlesztése.

Egyensúlyozás az ujjakon

Adjunk apró tárgyakat a gyermeknek: kis botocskát, falevelet és kérjük meg, próbáljon meg ezekkel egyensúlyozni az ujján. A szem-kéz koordinációt, finommotorikát fejlesztő, az írást előkészítő ügyességi játék.

ID-10030834Egér-fogócska

A gyerekeket két csapatra osztjuk. Az egérkéknek egy ugrálókötél a farkincája. A fogóknak erre kell rálépniük. A vizuális figyelmet és differenciálást fejlesztő ügyességi fogócska.

Titkos ritmusposta

A gyerekek felsorakoznak egymás mögé egy oszlopba.  A leghátul álló gyermek hátán elkopogunk egy ritmust, aki továbbadja az előtte állónak és így tovább, míg a sor elejére nem ér.

Rajzolj a hátamra!

Hatalmas kedvenc volt és lesz mindig is. Libasorba állítjuk a gyerekeket. Egyszerre két oszlopnyi gyerek versenyez. Egyszerű ábrát (ház, alma) vagy nagybetűt rajzolunk a kezdő játékos hátára és azt kell továbbadnia az előtte álló hátára rajzolva. Nem csak versenyként, csak úgy, kettesével is játszhatjuk… 🙂

ID-1009264Puzzle

A rész és egész átlátásának képessége kulcsfontosságú a tanulásban. A kirakózás már egészen kicsikkel elkezdhető és számos képességet fejleszt egyszerre: a vizuális figyelmet, lényegkiemelési képességet, a szeriális memóriát és elsősorban a látással összefüggő analízis-szintézis képességét. Kisebbeknek csodásak a tapintható óriás darabokból álló kirakók (Djeco).

Varázskendő – melyik tárgy hiányzik?

Népszerű és kedves szókincsfejlesztő memóriajáték valódi tárgyakkal. A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, füzetet, tollat, bögrét, stb. A tárgyak nevét hangosan felsoroljuk közösen, majd letakarjuk a kupacot egy kendővel, és csiribí-csiribá – egy tárgyat a kendővel együtt felemelünk. A gyerekek dolga kitalálni, melyik tárgyat varázsoltuk el. Egyszerűsítés kendő nélkül: megkérjük a gyerekeket, hogy hunyják le a szemüket és úgy vesszük el a tárgyat, akár meg is szólaltatva azt (pl. a pohár csendül). A gyerekek kinyitják a szemüket és kitalálják, melyik tárgyat csentük el. Aki kitalálta, az rejthet el egy újabb tárgyat.

ID-10030319,,Kinek a kedvence?”

A Varázskendő játék egy variánsa, szintén szókincsfejlesztő memóriajáték valódi tárgyakkal. A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, füzetet, tollat, bögrét, stb. Mindenki választ magának egy tárgyat, amelyet jól láthatóan a kezében tart, ez a kedvenc tárgya. Körbe haladva minden gyerek hangosan elmondja, milyen tárgya van. Két kör után a gyerekek a hátuk mögé rejtik a tárgyakat és egy önként vállalkozó körben elsorolja azokat. A gyerekek nagy kedvence, igen aktívak! Idegennyelvi fejlesztés egyik alaptechnikája a szókincs bevésésére. A játék fejleszti a vizuális és auditív szeriális emlékezetet, a helyes kiejtést és az intermodális integrációt (kétféle észlelési csatorna összekapcsolása).

Süket postásID-100181907

Körben ülünk, a tőlünk jobbra ülőnek súgunk valamit, aki továbbadja azt. Kicsikkel lehet ez egyetlen szó, nagyokkal egy teljes mondat. Meglátjuk, a kör végére mi sül ki belőle! A játék egyszerre fejleszti az auditív szeriális emlékezetet, és hallás utáni differenciálás képességét, enyhíthet a téves beszédészlelésen és javíthatja a figyelem-koncentrációt.

ID-100140162Szó-szigetek

Mondatalkotó játék kinesztetikus modalitással. Karikákat teszünk a földre, ezek szimbolizálják a szigeteket. A gyerekek egy-egy karikába állnak. Mindegyikük mond egy szót, így alkotnak közösen bővített mondatokat. Ha kialakult a mondat, megtehetjük, hogy mindenki arrébb lép egy szigettel, és úgy mondjuk el újra a közösen létrehozott mondatot. Remek iskolaelőkészítő gyakorlat. Elősegíti a mondat részekre bontásának és egységben látásának képességét (analízis-szintézis). Játékvariáns: a szigetekhez egy-egy képet, olvasni tudó gyerekek esetében szókártyát teszünk, és azzal kell mondatot mondania minden játékosnak. Ez a verzió a kreativitást, szókincset fejleszti.

Segíts, hogy még több pedagógushoz eljuthassunk játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

ID-10025375Kép-Történet

A napirend egyes fázisait (felébredés, ebéd, uzsonna stb) képeken, kártyákon ábrázoljuk, majd a gyerekeknek egy-egy kártyát kiosztunk. A feladatuk az, hogy adott időre egy zsinóron, vonalon felsorakozzanak úgy, hogy egy képzeletbeli gyermek, pl. Hugó napirendje összeálljon reggeltől estig. Olvasni tudó gyerekekkel mondatkártyákkal játsszunk, akár idegen nyelven! Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése, helyes sorrendiség kialakítása, történet és meseszövés, szövegalkotás, szövegemlékezet fejlesztése, társakkal való együttműködés.

Fonaljáték – Pókháló

Körbe ülünk. A játékvezetőnél egy gombolyag fonál van. Egy adott szócsaládban egy szót mondunk, pl szabadidő témában: biciklizés. Ezután a gombolyagot továbbadjuk, és a következő játékos is mond egy szót. A gombolyag továbbadásakor ügyeljünk arra, hogy egy kis darabot megtartsunk, hiszen a cél az, hogy fokozatosan egy pókháló alakuljon ki a résztvevők közt. A szógyűjtés végeztével a fonalhálót felemeljük, és egy pillanatra megfeszítjük, szimbolikusan kifejezve a csoport összetartozását. A játékot nehezíthetjük azzal, hogy minden egyes előzőleg elhangzott szót el kell ismételnie a soron következő játékosnak. Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése, a nyelvtani érzék, a szövegalkotás, szövegemlékezet fejlesztése.

ID-10022264Fűzd tovább a mondatot!

Bővülő mondatot alkotunk a gyerekekkel. Körben állunk és egy plüsst dobálva lehet csatlakozni a mondatalkotáshoz, úgy, hogy bővítményekkel egészítjük ki az előzőt. Indító mondatunk pl: ,,Bence fiú.” Odadobjuk a labdát egy gyermeknek, aki kiegészíti: ,,Bence egy okos fiú.”. Szövegemlékezet, auditív sorrendi emlékezet fejlesztése, az olvasás, szövegértés, nyelvtan előkészítése.

Meséld tovább!

Elkezdünk egy történetet, és egy plüssmackót továbbdobva mindenki hozzáfűz egy újabb mondatot. Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése, a nyelvtani érzék, a szövegalkotás, szövegemlékezet fejlesztése.

Kérdez a papagáj!

Körbe állunk, és egy kérdést teszünk fel. Pl. ,,Melyik a kedvenc napod?”, majd az egyik gyermeknek dobjuk a plüsst, aki válaszol, majd ugyanazt a kérdést elismételve továbbdobja a plüsst egy társának. Játékvariáns: az indító mondat lehet pl ez: ,,Mit szeretsz csinálni a legjobban?” Válasz: ,,Aludni!” A gyerekek egymásnak dobálják a labdát, és egyenként válaszolnak. Ha valaki ugyanazt mondja, amit már valaki előtte, kiesett. Célja a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése.


Who is it?
Társasjáték

A Who is it? táblás játékot nagyobbaknak ajánljuk. Célja, hogy logikai úton kinyomozzuk, melyik illetőre gondolt a játékostársunk. Fejleszti a szókincset, a logikus gondolkodást, a sorrendiség kialakítását. A játéknak létezik kisebbeknek való, illetve mókásabb, pl szörnyecskés változata is. Idegen nyelv oktatásban remek.

Szópóker

A játék a társismeretet, a másikra való ráhangolódást és a logikát is fejleszti. Párokat alkotunk. A párok azután egymással szemben ülnek. A szemben ülő így kialakult csapatok megegyeznek egy szóban. A cél, hogy a párod – aki a veled szemben ülő csapat tagja – kitalálja a szavadat, úgy, hogy te csak egyetlen szót mondhatsz, amiből ő szabadon asszociál és egyetlen szóval felelhet. Ezután az ellenfél következik. Például a kitalálandó szó a ,,paradicsom”. Te azt mondod: piros, ő erre: alma. A következő játékos azt mondja: Ádám, a társa erre: Éva? És így tovább, mindenki csak egyetlen szót mondhat körben. Nagyon vicces játék. 🙂

Egy olyan valamire gondoltam…

Rejtvény-játék, szókincsfejlesztésre. Kezdjük a játékot így: ,,Egy olyan valamire gondoltam, amelynek a neve úgy kezdődik, hogy pat….” Bármilyen szócsaláddal játszhatunk.

Tick-tack bumm!

Ez a népszerű bombajáték a szavakkal. A játékosok körbe ülnek és egy bombát adnak körbe, miközben adott szempont szerint szavakat sorolnak. A társasjátékhoz kártyacsomag is tartozik, de kisebbekkel enélkül is játszhatunk úgy, hogy mi mondunk egy kezdő szótagot, vagy kezdőbetűt. Hasznos a játék szócsaládok vidám gyűjtésére is (pl. állatok, növények, használati tárgyak) Cél: nyelvi intelligencia, kreativitás, kognitív képességek, logika fejlesztése.

Robot vagyok

Ez a játék a gyerekek nagy kedvence! Egy adott jelre darabosan, robotszerűen mozgatjuk karunkat, lábunkat, szótagolva beszélünk, ám mozdulatlanná merevedünk, ha a játékvezető megnyomja rajtunk az indítógombot (pl. az orrunkat). A szótagolva történő beszéd, a szavak elemekre bontása nagyszerű előkészítés az iskolai munkára. Célja a szókincs, fantázia fejlesztése mellett a szavak szótagjainak érzékelése, a nyelvtan, a szóalkotás, szóemlékezet fejlesztése.

ID-10067101Betű vagyok!

A gyerekek a saját kezükkel, testükkel ábrázolnak betűket. Pl. a ,,T” betű két egymásra helyezett kézfejünk, vagy a gyermek a feje mellett fülecskéket mutatva az ,,őzike” (hosszú ,,ő”). Játszhatjuk párokban is, amikor több gyermeknek kell közösen betűt formáznia. Cél: a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék, figyelem-koncentráció, korai olvasás- és írástanítás, kognitív fejlesztés, memória.

ID-10070578Figurajárás

Nagyszerű iskolaelőkészítő gyakorlat, ha a gyerekek ,,eljárnak” egy-egy ábrát, pl négyzetet, kört, háromszöget, így mozgással segítjük az alapvető geometriai formák elsajátítását, a bal-jobb irányok, figyelemkoncentráció fejlődését.

Számos fogó

Körbe állunk, beszámozzuk a gyerekeket. Középen egy bekötött szemű fogó áll. Két számot mondunk. A gyerekek feladata halkan helyet cserélni, miközben bekötött szemű társuk megpróbálja elcsípni őket. A játék a számolási kulcskompetencián túl az auditív képességeket fejleszti (pl lényegkiemelés a háttérzajból).

Mi az? Társasjáték

A társasjátékban kartonból kivágott formák szerepelnek, autó, virág, pohár stb. A gyerekek szeme elé maszk kerül. A feladatuk kizárólag tapintással kitalálni, milyen tárgyat tartanak a kezükben. A vizuális ingerek kizárásával a taktilis érzékelést fejlesztjük. Ha nincs ilyen társasjátékunk, játszhatunk szembekötős játékot valódi tárgyakkal is!

ÉS HOGY JÖN MINDEZ A TANULÁSI NEHÉZSÉGEK MEGELŐZÉSÉHEZ?  

tanulási nehézségek kapcsán már esett szó arról, milyen sokféle összetevője van a sikeres és hatékony tanulásnak. A korai fejlesztésnek hatalmas szerepe van a gyermek későbbi teljesítménye szempontjából, hiszen nem mindegy, hogy a kis elsős milyen felkészültséggel érkezik az iskolába.  A tanulási nehézségeket megelőzhetjük vagy csökkenthetjük olyan játékokkal, amelyek a részképességeket játékosan fejlesztik. Megtehetjük ezt szülőként otthon, táborvezetőként, segítő műhelyfoglalkozásokon vagy pedagógusként az óvodában, iskolában, ahol az óvoda-iskola átmenetet megkönnyítő játékfoglalkozások aranyat érnek.

 

ID-10057094

Fejlesszük a gyermek mozgását!

Diszlexiás tanítványainknál gyakran megfigyeljük, hogy tanulás közben figyelmetlenek, szétszórtak. A figyelmetlenség oka lehet az egyensúlyérzék gyengesége, a szakemberek szerint érdemes ezt aktivizálni. Előfordul, hogy nagymozgásuk is csetlő-botló. Ez az esetlenség esetenként később a finommozgásban (írásban, rajzban, kézügyességben) is jelentkezik. A mozgáskoordináció kisgyermekkorban könnyen javítható: tornával, játszótéri játéktevékenységekkel, közösségi játékokkal.

 

A fenti játékok komplex módon fejlesztenek: hatnak a mozgáskoordinációra, a figyelem javítására, segítenek a tudatosabb testséma kialakításában.

ÉS AZ ÖRÖK TITOK: Emeljük a gyermek önbizalmát!

Minden jó teljesítmény alapja az, hogy elhisszük magunkról, hogy meg tudjuk csinálni az adott feladatot, kompetensek vagyunk benne. A tanulási zavarok, az iskolai alulteljesítés hátterében gyakran nem részképesség-probléma áll (vagy az csak egészen enyhe), hanem a gyermek szorong, fél a kudarctól. Ezért is elsődlegesen fontos, hogy  a gyermek önbecsülése rendben legyen. Ha jól teljesít valamit, dicsérjük meg, ha nem sikerül valami, adjunk újabb lehetőséget, segítve őt a megoldásban. Minden bizalmi kapcsolat alapja a dicséret, biztatás, pozitív visszacsatolás, és persze a humor, a jókedv!

ID-10069164

TOVÁBBI JÁTÉKTIPPEKért kattints a KÖZÖSSÉGI JÁTÉKOKRA vagy a KOOPERATÍV CSOPORTRA vagy válaszd a Kalandok és álmok szakmai képzéseit!

Ajánlott és felhasznált irodalom: Kuhn Gabriella: A beszédészlelés fejlesztése óvodásoknál és kisiskolásoknál, Gyarmathy Éva: Játékkatalógus, Iskolapszichológia-sorozat, Elte Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanárképzési és -továbbképzési Központ, 2003
facebook-talaljmeg2

Relaxáció, meditáció

A relaxáció és a meditáció nem az ezoterika vagy a beavatottak tudománya – hétköznapi tudás, ami gyorsan elsajátítható bárki számára és tovább is adható. Kezdetnek válasszuk az autogén tréningek vagy az irányított meditáció valamely típusát az ellazuláshoz.

Jógagyakorlatok

Minden jógagyakorlat fejleszti a helyes testtartást, a mozgáskoordinációt, jótékonyan hat az agyi kapaticásra, segíti az ellazulást, a szorongások oldását. Egyszerű jógagyakorlatokat akkor is taníthatunk a gyerekeknek, ha nem vagyunk profi jógaoktatók, de mi magunk jógázunk. Nagyszerű gyakorlat gyerekeknek a cica (domború hát, homorítás), a kobra (hason fekvő helyzetben fejünket nyújtjuk felfelé), és a ,,felfelé néző kutya”-póz. Az egyensúlyozást és a figyelemkoncentrációt a mérlegállás, a fa és a sas ászanákkal fejleszthetjük.

 

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net