Játékok gyerekeknek

A következő játékokat játszhatjátok táborban, zsúrokon, a suliban az első napokon, farsangi bulin… Vannak köztük közismert játékok, és olyanok, amiket még biztosan nem ismertek, mert mi találtuk ki őket. A játékok egy része az ismerkedést szolgálja, a többi mozgáskoordinációt, egyensúlyérzéket, nyelvi intelligenciát, differenciálást vagy a szerialitást fejleszti. És ami a legfontosabb: mind szórakoztató, jópofa és közösségépítő hatású.

 

Állati jó névtanulós csapkodós

Névtanuláshoz és hangulatteremtő játéknak remek. Összecsavarunk egy újságpapírt, így olyan lesz, mint egy hosszúkás tekercs. Körbe ülünk, mindenki választ magának egy állatot, amelyet mindenki körben elmond. Egy játékos középre áll. Valaki elkezdi a játékot: mondja a saját állatát, majd hív egy másik játékost. Például: Oroszlán hívja Zsiráfot. A középen álló csapkodós feladata, hogy gyorsan a hívott játékos térdére csapjon, míg mielőtt ő hívna valaki mást. A játékban addig ő marad középen, míg rá nem tud csapni valaki térdére. Ha ez sikerült, leülhet, és ő hív elsőként valakit.

Láthatatlan Törzsfőnök

Egy résztvevő kimegy a teremből. Odabent kijelölünk egy Törzsfőnököt. A többiek minden egyes mozdulatát utánozni fogják. A kint lévő játékost behívjuk. Ő megpróbálja kifigyelni, ki a Törzsfőnök, kit utánoz mindenki más. A játék igazán szórakoztató felnőtteknek is, különösen, ha táncmozdulatokkal kísérjük. 

A család mániája

Kiküldünk valakit. A bent maradók a család, akinek van egy közös “heppje”. Lehet ez egy jellegzetes mozdulat, mimika, gesztus, szó (köhögés, hajsimítás, lábkeresztezés, stb.). Amikor ebben megállapodtunk, visszatér az, aki kiment előzőleg és kérdezgetni kezdi a családot (szabadidő, ki mit szeret, stb.) A válaszadáskor kötelező használni a megbeszélt mániát, a feladat ennek kitalálása. Az egyszerű játék remekül összekovácsolja a csapatot.

Érints meg valami kéket a jobb könyököddel!

A gyerekek ezt imádják. A játékvezető mond egy színt, amelyet a gyerekeknek adott testrészükkel kell megérinteniük – méghozzá egyik társukon! Pl. Érints meg valami pirosat a könyököddel!” – kiált fel a játékvezető, mire mindenki keres valami kék színű holmit a társán (pulóvert, nadrágot, cipőfűzőt), megérinti a könyökével, majd szoborrá merevedve várja a következő instrukciót. Mókás és hasznos feladat, idegennyelv-oktatásban, hangulatélénkítésben is remek. Cél: testséma, irányok, figyelemkoncentráció fejlesztése, közösségépítés, szókincs.

Mit csinál most?

Kiválasztunk egy babát, bábot, figurát és elindítjuk a körben egy cselekvéssel, például: ,,Ez a herceg most éppen lovagol.”, majd továbbadjuk a következő játékosnak, aki állításunkat letagadja és egy újabb cselekvést talál ki rá. Pl ,,Nem, nem lovagol, hanem olvas!” majd továbbadja a következő játékosnak. A játék célja a kreativitás, a szókincs, a nyelvi intelligencia fejlesztése.

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 

Barlang, szamócabokor

Kooperatív játék. Körben állunk. A kerettörténet szerint egy barlangba és egy szamócabokorba kell menekülünk, úgy, hogy közben nem engedjük el egymás kezét. A barlangot és a bokrot egy-egy kötél szimbolizálja, ezekbe kell egymás után belebújnunk. Cél a bal-jobb irányok és testséma tudatosítása, a szociális kompetenciák fejlesztése, az egymás iránti bizalom erősítése.

Japán harcos

A játékban jellegzetes Sssa! felkiáltással a ,,harcosok” jelképesen egymást támadják, illetve védik. Cél: a figyelemkoncentráció, a mozgáskoordináció, a reflexek, a gyorsaság fejlesztése, a testséma tudatosítása, az irányok és az egyensúlyérzék fejlesztése. A játék emellett csapatépítő jellegű bizalomjáték, ahol cél egymás segítése, védelme.

Híd a szakadék fölött

Magas szintű kooperatív játék. A kerettörténet szerint a játékosok egy hídon sorakoznak fel a szakadék fölött. A hidat egy földre fektetett madzag szimbolizálja. A hídon felsorakozott játékosoknak úgy kell helyet cserélniük, hogy senki se ,,zuhanjon” le. A sorrend nagyobb gyerekek esetében lehet a születési hónap (januártól decemberig) vagy a keresztnevek első betűje. A játék célja a bal-jobb irányok és a testséma tudatosítása, az egyensúlyérzék fejlesztése, a sorrendiség, térorientáció, térbeli elrendezés tudatosítása, egymás iránti bizalom építése. A nagyobbaknak szóló nehezített verziók (Mocsárjáték) remek csapatépítő feladatok, mert fejlesztik a segítségnyújtás és -elfogadás kompetenciáit, a kreativitást, a problémamegoldást. Sorrendiség szempontja nagycsoportos ovisoknak: A. nagyság szerint B. betűkártyák alapján abc-sorrend C. öltözőszekrények sorrendje D. szemek színe szerint E. kiosztott számkártyák alapján.

Csipeszfogó

Beszerzünk egy jó nagy adag ruhaszárító műanyag csipeszt, több színben. A résztvevőket két csapatra osztjuk. Mindenki felcsíptet a ruhájára tíz tíz darab csipeszt. A feladat az, hogy a játékosok a lehető legrövidebb idő alatt a legtöbb csipeszt összegyűjtsék – saját magukra csíptetve!

Hajótörés

Lapokat vagy ugrálóköteleket teszünk a földre. Ezek a szigetek. Hajótöröttek vagyunk. A feladat kimenekülni a vízből, és ezekre ráállni, majd sorstársainkat kézfogással üdvözölni anélkül, hogy a vízbe esnénk. Előbb csak egy társsal kell kezet fogni, majd egyre többel, így szabályos az is, ha a gyerekek egyik lábukkal átlépnek egy másik szigetre. Ám kössük ki, hogy egy szigeten legfeljebb két láb lehet. Cél: a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése, bizalom, figyelemkoncentráció, egymás segítése, védelme.

Induljon el az, aki…

A Hajótörés játék folytatása. Szigetek a földön, annyi, ahány gyerek van + egy darab. A gyerekeknek bizonyos instrukciók alapján el kell indulniuk és egy másik szigetet keresniük maguknak. Szigetfoglaláskor a társakkal meg kell egyezni, senki nem eshet a ,,vízbe”. Instrukciók: ,,Induljon el és keressen magának egy újabb szigetet az, aki ma reggel ivott tejet!” ,,Induljon el és keressen egy másik szigetet az, aki ma reggel biciklivel jött óvodába! ,,Induljon el és keressen magának egy másik szigetet az, aki tud egy kicsit németül!” Cél: a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék, bizalom, figyelemkoncentráció, egymás segítése, együttműködés, nyelvi intelligencia, kommunikáció élénkítése, vitafelvezetés. Mestertipp: A játék tantárgyi céllal bemelegítésre, mókás ismétlésre is használható. Pl. ,,Induljon el és keressen egy másik szigetet az, aki szerint a ,,héja” szót pontos ,,jé”-vel írjuk!” A kérdéseket előre gyűjtsük össze tanítási céljainknak megfelelően, de természetesen rögtönözhetünk is.

Csukott szemmel is megtalállak!

A gyerekek körben állnak, lehunyják a szemüket, majd maguk elé nyújtott karral lassan elindulnak egymás felé. Akit elsőként megérintenek, az lesz a párjuk. A játékot úgy is játszhatjuk, hogy előre megbeszéljük a párokat, akik maguk közt egy jellegzetes állathangot kiadva keresik meg egymást csukott szemmel a teremben. Cél: auditív lényegkiemelés, differenciálás fejlesztése, térbeli orientáció, a testséma tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése, önbizalom, figyelemkoncentráció, empátia kialakítása.

Segíts, hogy még több pedagógushoz eljuthassunk játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

ID-10042078

Trópusi esőerdő

A finommozgást, ritmusérzéket, auditív képességeket, figyelemkoncentrációt, érzelmi intelligenciát fejlesztő játék. Körben állunk, egy trópusi erdő fái vagyunk. Lassan csöpögni kezd az eső, zuhog, majd eláll. A játékvezető elindít egy mozdulatot, a mellette álló átveszi, majd a következő is folytatja. Ha a mozdulat körbeért, új mozdulatot teszünk és azt adjuk tovább. Teljes csendből indulunk. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.

Mi az? Társasjáték

A társasjátékban kartonból kivágott formák szerepelnek, autó, virág, pohár stb. A gyerekek szeme elé maszk kerül. A feladatuk kizárólag tapintással kitalálni, milyen tárgyat tartanak a kezükben. A vizuális ingerek kizárásával a taktilis érzékelést fejlesztjük. Ha nincs ilyen társasjátékunk, játszhatunk szembekötős játékot valódi tárgyakkal is!

facebook-talaljmeg2