A játék az ember elemi igénye. Nem csak a gyermeké, a felnőtté is. Társaságban vagy egyedül, de mindannyian játszunk: van, aki labdát kerget önfeledten, van, aki pókerezik, vagy éppen a legújabb kütyükön éli ki játékszenvedélyét. Voltaképpen a Facebook is játék: a megmutatom-elrejtem, adok-kapok össznépi, olykor vonzó, olykor émelyítően tolakodó társasjátéka.

Mert mi is a játék?

A játék a csecsemő, a kisgyermek első tanulási módja: játékkal tapasztalja meg az őt körülvevő világot. A játék keret: az együttlét, az együtt-tevékenykedés fiktív kerete. A játék a realitás újraálmodása. Elemelkedés a valóságtól. Alkotás. Együttlét. Öröm. Olykor kudarc. Tanulás. A játék egyszerre önfeledt és tudatos. Önfeledt, mert az érzelmekre hat, szenvedélyeket korbácsol, kimozdít a megszokottból. Tudatos, mert szabályok nélkül nem létezhet játék.

 

Játék vagy tanulás? Talán inkább játék és tanulás!

A játék az önmegmutatás, a másikra figyelés, a humor, az én-kiteljesítés termékeny, sokszínű terepe. Közös játék nélkül nem kötődnek mély barátságok. Fontosabb talán, mint a nagy beszélgetések. Mert ösztönösebb, őszintébb. Csak azt ismered igazán, akivel játszottál már.  A játék összeköt. A játék közös nyelv. A játék élmény: belülről megélt, sokáig őrzött fontos lelki tartalom.

Igen: a játék: tanulás. Elsősorban az önmagunkról való tanulás. Megtapasztalom, kipróbálom, megértem. Küzdök, hogy még jobb legyek. Vagy azért küzdök, hogy a társam lehessen a jobb. Hát ezért játszunk mi annyit tanulás közben. Mert a játék egyszerre mozgatja meg a jobb és a bal agyféltekét. Mert a játék az alkotó élet, a hatékony tanulás pazar eszköze.

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk szemléletünkkel, tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

jp1Miért jó a játék a pedagógiában? Íme a kulcsszavak:

  • a játéktevékenység: motivációs eszköz
  • gyermekcentrikusság a tananyag-centrikusság helyett
  • tevékeny részvétel – involválás, bevonás
  • aktivitás – tevékenységen alapuló tanulás
  • multiszenzoriális jelleg – több érzékszerven keresztül való informálódás

 

JÁTÉK ÉS HUMOR…

Számomra a játék és a humor szorosan összekapcsolódik. Jó humorérzékkel azt üzenem a világ felé: látlak a színedről és a fonákodról is. Látom a saját hibáimat és másokét is – képes vagyok önmagamon is nevetni. És a játék hasonlóképpen ezt jelzi a világ felé: képes vagyok látni téged más aspektusból is. Alulnézetből, felülnézetből – mindegy, honnan, csak a hétköznapitól, az átlagostól a lehető legmesszebb…

Játékpedagógia és élménypedagógia. Miben hasonlít és miben más?

Különbségek játék-és élménypedagógia közt a A VEZETŐI SZEREP szempontjából:

JÁTÉKMESTER

FACILITÁTOR

Személyesebb, empatikus, segítőkész, érzelmileg erőteljesen bevonódik

Kívül marad, kognitív szerepe erősebb, feladatmeghatározó, ,,edzői” szerepkör.

Minden tevékenységben részt vesz, a közösségi élménynek ő is része, maga is élményekkel gazdagodva zárja foglalkozásait.

A tevékenységekbe a facilitátor nem vonódik be, külső katalizátor marad.

A bizalmas kapcsolat alapfeltétel – a módszer működésének alapfeltétele.

Tudatosan semlegességre, távolságtartásra törekszik a csoport önállóságának növelése érdekében, A facilitátorral való bizalmas kapcsolat spontán alakul, de a sikeres működésnek nem alapfeltétele.

Célja a felszabadultságon, az örömérzeten keresztül a tanulók buzdítása, önbizalmuk, önbecsülésük emelése. Célja, hogy a résztvevők akár kudarcaikból építkezzenek, és magukat új helyzetekben kipróbálják.

Kiemelt célja, hogy a csoport sikerélményhez jusson, ebben segíti a tagokat.

Kiemelt célja a komfortzónából való kimozgatás, akár a kudarcokon keresztül. Az élménypedagógia része a kockázatkeresés.

A játékmester csak akkor engedi el a csoport kezét, ha annak működését biztosnak érzi és meg van győződve a sikeres végrehajtásról. A facilitátor tudatosan magára hagyja a csoportot döntéseiben, és feladat-kivitelezésében, emelve a saját élményű tanulás hatékonyságát.

A szociális kompetenciákat és a tanulási kompetenciákat egyszerre fejleszti, szorosan kötődik a szaktárgyakhoz, a tananyaghoz.

Elsődlegesen a szociális, interperszonális kompetenciákat fejleszti, lazább tantárgyi kapcsolódással, életszerű kihívási szituációkkal.

Támogató, emberszerető, humánus attitűd.

Támogató, emberszerető, humánus attitűd.

Különbségek játék- és élménypedagógia közt a TANULÁSI SZITUÁCIÓK JELLEGE szerint:

JÁTÉKPEDAGÓGIA

ÉLMÉNYPEDAGÓGIA

Kiismerhető, biztonságos, jól elsajátított tanulási keretek.

Kihívással teli, szokatlan tanulási helyzet.

Komfortzónán belüli feladatok.

Gyakran a komfortzóna peremvidékén járunk.

A lényeg a sikerélmény.

A sikerélmény mellett fontos a kockázatvállalásból és esetleges kudarctapasztalatokból való tanulás.

A feldolgozás esetleges, spontán, egyéni.

Tudatos utólagos élményfeldolgozás, reflexió, érzelmek átbeszélése.

Multiszenzoriális jelleg.

Multiszenzoriális jelleg.

facebook-talaljmeg2