ID-10069215Ezen az oldalon memorizáló gyakorlatoktól az aktív, kreatív nyelvhasználatig találsz egy rakás tanítási-tanulási tippet. Csak bökj rá a kedvencedre, jegyezd fel és vidd be az órádra vagy próbáld ki otthon a gyerkőccel!

Lépj előre, ha tudod a választ!

Játékosan kikérdezhetjük a szavakat a következő módon. A gyerekek egy sorban, tíz lépésnyire velünk szemben felállnak. Mi mondunk egy szót/mondatot magyarul. Aki legelőbb jelentkezik, az válaszolhat. Jó válasz esetén egyet léphet előre felénk. Aki legelőször hozzánk ér, kaphat kis ötöst! A tanítványok imádják, még úgy hatodik osztály környékén is. 🙂

Cowboyok

Ez is egy játékos ismétlő módszer. Minden tanuló feláll. Gyors egymásutánban mondjuk az aznapra megtanult vagy átismétlésre szánt szavakat magyarul, és mondunk két nevet is. A két szólított tanuló egymás felé fordul és aki tudja a választ, gyorsan mondja is, miközben úgy tesz, mintha pisztollyal rálőne a másikra. Akire ,,rálőttek”, kiesik, így egyre kevesebb diák marad.

Süket postás játék nyelvórán

Üljetek körbe. Súgj egy mondatot az első játékos fülébe, ő súgja tovább a mellette ülőnek és legvégül meglátjuk, mi sül ki belőle! A diákok imádják.:) TIPP: Játszhattok dinamikusan is. Indíts el több mondatot egymás után (ne mindig ugyanannál a játékosnál!).

Párcserés bemutatkozás

Adj öt percet a diákoknak, amíg egy megadott személyes témában (pl. szabadidő, napi rutin, kedvenc ételek, stb) beszélgetnek. Ezután az egyik diák ülve marad, párja a vállára téve a kezét az ő nevében E/1-ben bemutatkozik.

Társasjátékkal nyelvórán

img_9091_1-150x150A szépséges Smart Cards társassal is sokféleképpen játszhattok. Tippeket itt találsz: Smart tippek nyelvórákra

 

Prepozíciók játékosan

Örök talány, hogy a magoláson kívül hogyan rögzítsük a prepozíciókat 3-4-5. osztályosokkal. Nekünk jól bevált módszerünk, hogy egy kis mutogatással kísérjük a szavak tanulását, és közösen, hangosan mondjuk el azokat. Lassan, tagoltan és mindig ugyanabban a sorrendben! Nekünk ez a sorrendünk, de bátran változtassatok!  IN – ON – IN FRONT OF – BEHIND – NEXT TO – OPOOSITE – BETWEEN – UNDER – ABOVE

Körbe állunk és a vastagon kiemelt szavakat mozdulatokkal kísérjük: In (mutatjuk a markunkat, mint amiben van valami), on (tenyerünket a fejünk tetejére tesszük), in front of (magunk elé mutatunk); behind (magunk mögé mutatunk két hüvelykujjal a vállunk fölött); next to (magunk mellé mutatunk a kezünkkel); opposite (csábosan kinyújtjuk a karunkat és szembe mutatunk);  between (két kezünket a fejünk mellé tesszük és indiai táncosnősen megmozdítjuk a fejünket:) under  (leguggulunk és fölfelé mutogatunk): above

Prepozíciók még izgalmasabban Amikor már nagyjából tudják (sejtik) a gyerekek a prepozíciókat, akkor nagy alakú kártyákon kiosztjuk nekik (a fenti szavakat otthon gyártott papírcsíkokon). Zenét teszünk be és adunk egy percet az elhelyezkedésre – de némán, szavak nélkül! A gyerekek feladata, hogy egymáshoz vagy egy tárgyhoz, bútorhoz képest úgy helyezkedjenek el, hogy a kezükben tartott kártyát felhasználva egy igaz mondatban tudják pozicionálni magukat. Pl. I am between Juli and Réka. Nálunk nagy kedvenc ez a játék, vicces is tud lenni, és megkönnyíti a memorizálást.

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

Változz pillangóvá!

Közismert, népszerű játék kisebbeknek. A játékvezető mond egy állatot (pl. Tu es un papillon! Pillangó vagy!), és a gyerekek úgy járnak /repülnek /szökdécselnek /kúsznak, mint az adott állat. Bemelegítő, szókincsfejlesztő mozgásos játék.

Érints meg valami kéket a jobb karoddal! 

A tanítványaink imádják ezt a játékot, remekül gyakorolhatók vele a testrészek és a színek! A játékvezető mond egy színt, amelyet a gyerekeknek adott testrészükkel kell megérinteniük. Pl. ,,Érints meg valami kéket a jobb karoddal” Ekkor mindenki keres valami kék színű holmit a társán (pulóvert, nadrágot, cipőfűzőt), megérinti a karjával, és várja a következő instrukciót. Mókás, hangulatos bemelegítő vagy energetizáló szókincs-feladat. Nehezítésként kiadhatjuk a játékvezetést egy diáknak is!

ID-10095465Térbeli barkochba

Egy tárgyra gondolunk a teremben vagy a szabadban, és az előtt-fölött-mellett-jobbra-balra viszonyfogalmakkal adjuk meg pozícióját. Könnyítés lehet, ha tárgyakat teszünk ki az asztal/pléd közepére és a tárgyakat egymáshoz képest pozícionáljuk. Személyekkel is kipróbálhatjuk:  ,,A kisfiú, akire gondolok, Panka mögött, Bence és Gabi között ül. Ki az?” Ha a gyerekek már jól ismerik a szabályokat, bízzuk rájuk a ,,gondolást”! ID-10092860

Hol vagyok?

Nagy-nagy kedvenc! A prepozíciókat felírjuk tartós kartoncsíkokra. A gyerekek húznak egyet-egyet, majd 2 percen belül beállnak úgy, hogy az adott prepozíció igaz legyen a helyzetükre – lehetőleg valamelyik társukhoz képest. Ezután egyenként elmondják, ,,hol vannak”: Pl: ,,I’m between Bence and Juli.” / ,,I’m under the table.” A prepozíciók bevésését megkönnyítő, élvezetes mozgásos játék.

Hol a cica?

A térbeli pozíciók, prepozíciók memorizálására alkalmas kommunikációs játék. Körbe ülünk, egy dobozt teszünk az asztal közepére és egy plüssmacskát. A macskát ide-oda rakosgatjuk és megkérjük a diákokat, határozzák meg annak helyzetét a dobozhoz képest. Pl. The cat is in the box./The cat is in front of the box. ID-10087176

Memorizálás dobálással

Körben állunk vagy ülünk, és miközben egy labdát dobunk a gyerekeknek, jól artikulálva kiejtjük a már ismert, de még nem elsajátított szót/mondatszerkezetet. A gyermek a szót elismétli, majd a labdát visszadobja nekünk. A szótanulás első fázisában ugyanazt a szót adjuk meg körben mindenkinek, de a ritmust gyorsítjuk. A szavakat később variálhatjuk. Bármilyen szókincsre és kérdés-válaszok drillszerű begyakorlására alkalmas játék. Egy körben maximum 7-8 szó/mondat gyakorlása ajánlott.   ID-100181907

Memorizálás suttogással, kiabálással

Amikor felsorolható szókinccsel van dolgunk (pl. napok, hónapok, számok), akkor memorizáljunk úgy, hogy suttogásból indítjuk és erőteljes kiabálásig erősítjük a hangerőt. Hétfő még suttog, vasárnap kiabál! Garantált a siker:)

ID-10070578Memorizálás tornával: Te magad vagy a Szó! Dinamikus, energetizáló, hatékony memóriajáték. A frissen tanult szavakat felírjuk a táblára egymás alá. Minden gyerek választ magának egy szót. Körbe állunk, több körben közösen elismételjük a szavakat. Ezután a játékvezető elkiált egy szót, majd gyors egymásutánban sorolja a többit is, akár kétszer egymás után. A szó ,,gazdája” leguggol, ha újra hallja a saját szavát, feláll. Szókincs pl. pretty, hungry, thirsty / Hungary, Italy, Greece. Néhány kör után adjuk át a játékvezetést egy diáknak. Remek gyakorlat, erős élményfaktorral. A gyerekek hosszú hónapokig emlékeznek társaik szavára.

ID-10081724

 

Szótanulás körjátékban

Körben ülünk, mindenki kap egy kartoncsík-szókártyát, amit a többiek felé mutatva helyez maga elé. A szavakat közösen, ritmikusan többször is elsoroljuk. Igyekszünk megjegyezni, kinél milyen szó van. Ezután mindenki lefordítja a szókártyát, és előbb közösen, majd egyénileg elmondjuk körben a szavakat. A játékot a 9-12 évesek imádják.

Szótanulás tapssal (az Elnök-Titkár mintájára)

Körben ülünk, mindenki kap egy kartoncsík-szókártyát, amit a többiek felé mutatva helyez maga elé. A szavakat közösen elmondjuk, legalább három körben. Igyekszünk megjegyezni, kinél milyen szó van. Ezután az Elnök-Titkár játék ritmusára kezdünk játszani: combunkra csapunk, tapsolunk, jobb hüvelykujj a magasba, bal hüvelykujj a magasba. Ujjuk felemelésekor egymást ,,hívják” a gyerekek: először a saját szavukat mondják (jobb ujj), majd egy társukét (bal ujj). A ritmust az egész csapat egyszerre üti, az első körben csak ritmusban rázódunk össze. Népszerű, hatékony, humoros, lazító, figyelemkoncentrációt is fejlesztő játék.

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

ID-100181609Elviszlek a kincsig!

Kooperatív játék kicsiknek és nagyoknak. Párokat alkotunk. Csak az egyik tag ismeri a ,,kincs” (pl csoki) rejtekhelyét, az ő feladata társát elirányítani a rejtekhelyig. Nem érhet hozzá, csak szóbeli instrukciókat adhat: ,,Menj egyenesen!” ,,Fordulj jobbra!” A tantárgyi célon túl a bizalmat is építi.

Memóriaösvény

Kihúzunk egy madzagot, ez az ösvény, mellé apró tárgyakat teszünk. A feladat végigmenni az úton és a tárgyakat megjegyezni, majd az ösvény végén egy ív lapra felrajzolni/felírni. Tárgyak helyett játszhatunk nagy alakú képkártyákkal is.

ID-100169696Varázskendő – melyik tárgy hiányzik?

Szókincsfejlesztő memóriajáték valódi tárgyakkal. A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, könyvet, füzetet, tollat, bögrét, stb. A tárgyak nevét közösen felsoroljuk, majd letakarjuk a kupacot egy kendővel, és csiribí-csiribá: egy tárgyat a kendővel együtt felemelünk. A gyerekek dolga kitalálni, melyiket ,,varázsoltuk” el. Egyszerűsítés kendő nélkül: a gyerekek lehunyják a szemüket és úgy vesszük el a tárgyat. Aki kitalálta, melyik hiányzik, az rejthet el újabbat. A gyerekek rajonganak ezért a játékért!

ID-100138853Kinek a kedvence?

A Varázskendő egy variánsa, szintén szókincsfejlesztő memóriajáték. A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, füzetet, tollat, bögrét, stb. Mindenki választ magának egy tárgyat, amelyet a kezében tart, ez a kedvenc tárgya. Körben haladva minden gyerek hangosan elmondja, milyen tárgya van (,,I have got a key”). Két kör után a gyerekek a hátuk mögé rejtik a tárgyakat és egy önként vállalkozó körben elsorolja azokat. A gyerekek kedvence, alaptechnika a szókincs bevésésére.

ID-10094601Kedvenc tárgy-kavalkád

Nagy kosárban tárgyakat teszünk ki, minél több hasznos mindennapi tárgyat, pl. zoknit, szemüveget, poharat, ceruzát stb. Minden gyerek választ egy tárgyat, majd összevissza mászkálva a teremben odalép egy társához, és átadja: ,,This is my favourite pen.” A társ ezt továbbadja: ,,This is Lili’s favourite pen.” Legalább 5-6-szor cseréljünk tárgyat, majd álljunk meg, és próbáljuk megállapítani, kinél kinek a tárgya van! Szuper memóriajáték, amely aktivizálja a szókincset, építi a közösséget.

Süket postásID-10080760

Körben ülünk, a tőlünk jobbra ülőnek súgunk egy mondatot, aki továbbsúgja azt. Kicsikkel lehet ez egyetlen szó, nagyokkal egy teljes mondat. Meglátjuk, a kör végére mi sül ki belőle! A játék fejleszti az auditív szeriális emlékezetet, és a hallás utáni értés képességét.

Kérdez a papagáj!

Körbe állunk és egy kérdést teszünk fel. Pl. ,,Melyik a kedvenc napod?”, majd egy gyereknek dobjuk a plüsst, aki válaszol, majd a kérdést elismételve továbbdobja a plüsst egy társának. Játékvariáns: az indító mondat lehet ez: ,,Mit szeretsz csinálni a legjobban?” Válasz: ,,Aludni!” A gyerekek egymásnak dobják a plüsst, és egyenként válaszolnak, ám ha valaki ugyanazt mondja, amit már előtte valaki, kiesik. Cél a szókincs, kreatív gondolkodás, fantázia fejlesztése. ID-10073178

Fonaljáték – Pókháló

Körbe ülünk vagy állunk. A játékvezetőnél egy gombolyag fonál van. Egy adott szócsaládban egy szót mond, pl szabadidő témában: ,,biciklizés”. Ezután a gombolyagot továbbadja, és a következő játékos is mond egy szót. A gombolyag továbbadásakor ügyeljünk arra, hogy egy kis darabot megtartsunk, hiszen a cél az, hogy fokozatosan egy pókháló alakuljon ki. A szógyűjtés végeztével a fonalhálót egy pillanatra megfeszítjük, szimbolizálva a csoport összetartozását. A játékot nehezíthetjük úgy, hogy a soron következő játékosnak minden előző szót el kell ismételnie. Szókincs aktivizálására, memóriafejlesztésre remek játék.  

Tick-tack bumm!

Ez a népszerű bombajáték a szavakkal, mi Vidovenyec Erika némettanárnő kollégánktól tanultuk, és örökké hálásak leszünk érte, annyi mindenre jó:) A játékosok körbe ülnek és egy bombát adnak körbe (lásd Pókháló), miközben adott szócsaládban (pl. állatok, használati tárgyak, bútorok) szavakat sorolnak. A társasjátékhoz kártyacsomag is tartozik, idegen nyelven ezt nem használjuk, illetve új kártyákat gyártunk hozzá. A játék segít a memorizálásban és fejleszti a kreativitást.

Helycserés fogó

Körbe állunk, beszámozzuk a gyerekeket. Középen egy bekötött szemű fogó áll. Két számot mondunk. A gyerekek feladata halkan helyet cserélni, miközben bekötött szemű társuk megpróbálja elcsípni őket. Játszhatjuk a játékot a hónapokkal vagy kis létszámú csoportban a napokkal, színekkel is! ID-100173779

Mi lehet az?

A szőnyegen körbeülünk egy kosarat, amelybe használati tárgyakat gyűjtünk: pl. kulcsot, kanalat, füzetet, tollat, bögrét, stb. A szókincset közösen hangosan begyakoroljuk. Egy gyermeknek bekötjük a szemét, majd társai sorban egy-egy tárgyat adnak a kezébe, az ő feladata pusztán tapintás alapján kitalálni, mi lehet az. Legfeljebb három tárgyat találgasson egy játékos, majd engedjük át a lehetőséget másnak!

Memória: Maroknyi szó

Az auditív sorrendemlékezetet fejlesztő játék. Igen hasznos szavak memorizálásakor. Öt ujjunk egy-egy szót jelképez egy szócsaládból. Pl. öt igét sorolunk hangosan számolva: 1. alszik; 2. eszik; 3. iszik; 4. fut; 5. úszik! A gyerekekkel közösen többször elismételjük a szavakat, majd rajtuk a sor, hogy egyedül is elmondják! Nagyobbakkal hét elemmel is játszhatjuk a játékot. Memorizálási alaptechnika. Versenyt is rendezhetünk, amely során a gyerekek párokban jegyzik meg az általunk sorolt szavakat és le is írják azokat. ID-10065592

Mit csinál most?

Kiválasztunk egy babát, bábot, figurát és elindítjuk a körben egy cselekvéssel, például: ,,Il mange.”, majd továbbadjuk a következő játékosnak, aki állításunkat letagadja, és újabb cselekvést talál ki: ,,Non, il ne mange pas, il nage!”, majd továbbadja. A cél a kreativitás, szókincs, nyelvi intelligencia fejlesztése.

Ments meg, január!

Mindenki elmondja, melyik hónapban született. A játékvezető gyorsan hónapokat sorol – sorban vagy összevissza. Az, aki az adott hónapban született, lassan kezd leguggolni. Ha egészen leguggol, kiesett. Társai úgy ,,menthetik” meg, ha megérintik. Igen szép, empátiát, érzelmi intelligenciát, közösséget fejlesztő játék, és gyorsan megtanulhatjuk vele a hónapokat is.

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

Összetett kommunikációs játékok nagyobbaknak

Ne dobj ki!

Írjunk fel tárgyakat egy-egy kis cetlire. Pl. számítógép, íróasztal, pohár, stb. Minden résztvevő kap egy cetlit. A keretmese szerint nagytakarítást végzünk és néhány tárgyat ki kell dobnunk otthonról. A résztvevők lesznek a tárgyak, akiknek meg kell győzniük “gazdájukat”, hogy ne dobja ki őket. Érvelniük kell, hogy milyen fontosak a számára. Pl. Ha szomjas vagy, csak rám számíthatsz, ne dobj ki! A “gazda” lehet a tanár, lehet egy másik diák. A gazda végül dönt, kit tart meg – de persze megtarthat mindenkit! 🙂 Szabály: a tárgy nem mondhatja ki, micsoda ő. Játhatszjuk ugyanezt helyszínekkel is. Pl. Sajnos egy kisvárosban be kell zárni egy üzletet. Melyik legyen az? És az élelmiszerbolt ,,verseng” a gyógyszertárral, a postával, iskolával, játszótérrel, mozival… Érdekes kommunikációs játék. Próbáljátok ki! (Köszönjük az ötletet a Cambridge nyelviskola szuper tanárának, Rékának. :))

Who is it? Társasjáték

A Who is it? táblás játékot nagyobbaknak ajánljuk. Célja, hogy logikai úton, kizárásos alapon kinyomozzuk, melyik illetőre gondolt játékostársunk. Fejleszti a szókincset (külső megjelenés, ruhák, színek) és a logikus gondolkodást. A játéknak többféle verziója létezik, próbáljuk ki az undi szörnyes változatot is!   ID-100172430

Írd körbe!

Párokat/csapatokat alkotunk. Az egyik tag hátat fordít a táblának, amelyre felírunk egy nemrég tanult szót. A pár/csapat másik tagja megpróbálja elmagyarázni a szót: ,,This is a person who… “ This is a place where… “ The opposite of this is….” A szót gyorsabban bekiabáló pár/csapat strigulát kap a táblán. Rejtvény-játék, szókincsfejlesztésre, a kreativitás fejlesztésére. A mi tanítványaink nagyon élvezik!

Kép-TörténetID-100199943 A napirend egyes fázisait (felébredés, fogmosás, ebéd, uzsonna stb.) képeken, kártyákon ábrázoljuk vagy mondatkártyákra felírjuk. A gyerekeknek egy-egy kártyát kiosztunk. A feladatuk az, hogy adott időre egy zsinóron, vonalon felsorakozzanak úgy, hogy egy képzeletbeli gyermek, pl. Hugó napirendje összeálljon reggeltől estig. Miután a sorrend kialakult, a gyerekek egymás után elmondják a napirendi eseményt. Játszhatjuk ezt a játékot nagyobbakkal múlt és jövő időben is!   ID-100103376

Induljon el az, aki…

Annyi papírlapot teszünk a földre, amekkora a létszám. Ezek a szigetek. A gyerekek bizonyos instrukciók alapján elindulnak és másik szigetet keresnek maguknak. Instrukciók pl: ,,Induljon el és keressen magának egy újabb szigetet az, aki szereti a fagyit!” ,,Induljon el és keressen egy másik szigetet az, aki valami zöldet visel!” Fantasztikusan sok lehetőséget rejtő játék kommunikációélénkítésre, vitafelvezetésre. Bármilyen igeidő, téma, szókincs gyakorlásában hasznos. Ha már kellő rutinunk van a játékban, a játékvezetést engedjük át. ID-10067101

Darabolt mondat A legnehezebb mondatokat még nagyobb tanítványainkkal is szoktuk szavakra darabolva hangosan gyakorolni. Pl: ,,How long have you been learning English?” Az egyes szavakat körben egy-egy tanítvány mondja ki, de úgy, hogy újra kezdjük, így mindig más szó jut egy-egy résztvevőre. Ezt a módszert is szeretjük!

ID-100160335Titkos ügynökök Kooperatív kommunikációs játék. Párokat alkotunk, akik egymásnak háttal ülnek le. A kerettörténet szerint a gyerekek titkos ügynökök, akik közül az egyik lát egy titkos képet, amit a társának leír, ő pedig hűen lerajzolja. Nehéz játék, ezért kisiskolásokkal csak egyszerű rajzokkal játsszunk: pl elég egy ház, autó, fa. Játékvariáns: játszhatjuk a játékot gyöngyökkel is, ekkor a színek használata a fontos. Kipróbálhatjuk legóval vagy építőkockával is! facebook-talaljmeg2