5 alap társas kompetencia

Melyek azok a társas kompetenciák, amelyek fontosak a boldoguláshoz? Mi növeli hatékonyságunkat? Mi segíti, hogy álmainkat megvalósítsuk és önmagunkat kibontakoztassuk? Mi az a ,,bizonyos plusz”, amitől jobban mennek a dolgok, és kialakul az önmagunkkal és másokkal való harmonikus kapcsolat, megindul az önkiteljesítés, az örömteli élet?

1. Tudatosság a kapcsolatokban

Nagyon fontos, milyen minőségűek társas kapcsolataink. Figyeljük meg, ki, milyen hatással van ránk. Milyen érzelmeket, gondolatokat vált ki belőlünk? Inspirál? Jókedvre derít? Vagy leszívja energiáinkat? Vegyük észre, ha mások kihasználnak vagy méltatlanul bánnak velünk. (És azt is, ha mi tesszük ezt mással. Igyekezzünk változtatni viselkedésünkön.) Tudatosítsuk azt is, ha a másik ember jó hatással van ránk, fejlődésünket segíti elő. Kerüljük az mérgező, energiarabló kapcsolatokat, hogy belső integritásunk ne sérüljön!


2. Tolerancia és elfogadás

Van, akivel könnyen kijövünk, és van, akit egyáltalán nem értünk, távol áll tőlünk stílusa, motivációi, értékrendje. Mindenkitől lehet azonban tanulni. Legyünk toleránsak. Járjunk nyitott szemmel és füllel. Mindenki üzen nekünk valamit. Ha elfogadjuk a különbözőségeket, bosszankodás helyett tanulhatunk másoktól, felismerve a sokszínűség előnyeit!


3. Kommunikációs kompetenciák

A kommunikációs kompetenciák tárháza igen gazdag: a magyarázat, a sztorizás éppúgy beletartozik, mint az értő figyelem. A kommunikáció az egészséges kapcsolatok egyik kulcsa. Ez teszi lehetővé az érdekérvényesítést, a szükségletek kifejezését és a kapcsolatok kialakítását, mélyítését. A kommunikáció eszköz az önkifejezésre (tolmácsolom, ki vagyok én) és a kapcsolat alakítására (hogyan viszonyulok hozzád és a világhoz). A kommunikáció nem csak beszéd, annál sokkal több!


4. Pozitív fókusz

A szófordulatok és a stílus elárulja, mire figyelünk igazán. Sokat panaszkodunk? A fókusz a bajokon van? Szívesen elárasztunk másokat a problémáinkkal? Esetleg épp az ellenkezője igaz ránk? A szép és jó dolgokról mesélünk? Észrevesszük, miben jó a másik és megdicsérjük, bátorítjuk, támogatjuk? A pozitív fókusz visszahat a gondolkodásunkra. Minél inkább a jóra koncentrálunk, agyunk egyre inkább azt tekinti realitásnak. A pozitív érzelmek hatására hormontermelés is másképp alakul, erősítve immunrendszerünket.


5. Asszertív érdekérvényesítés

Az énhatékonyság előfeltétele az is, hogy képesek legyünk belső és külső erőforrásaink mozgósítására. Ehhez fel kell ismernünk valódi szükségleteinket és azokat asszertív formában tolmácsolnunk kell környezetünk felé. Az asszertivitás azt jelenti, hogy tiszteletben tartom a másik ember és a saját magam igényeit is. Ilyen a pihenés, a kikapcsolódás, a nyugalom, a rend, a biztonság, az intimitás iránti igényünk kifejezése. Ez azért fontos, mert azok, akik mindig csak mások igényeinek kielégítésén buzgólkodnak, kimerülnek és belső feszültséget élnek meg.


A személyes képességekről itt írtunk.

Segíts, hogy még több emberhez eljuthassunk tippjeinkkel! Lájkolj bennünket itt: https://www.facebook.com/smartcardsgames/ Köszönjük. 

Hozzászólások lezárva.