A ,,Hi, Europe!” filmes projekt
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/74_a_stab_1.jpg)
Mi a kezdeményezés lényege?
Az Európai Tudástranszfer Kiadó és a Tanulj Másképp Műhely szakmai meggyőződése, hogy hatékonyabban taníthatunk, ha a diákokat tevékeny részeseivé tesszük a tanulási folyamatnak. Ebben a szellemiségben született egy egyedülálló és izgalmas projekt gondolata. A Hi, Europe! kampány során az általános iskolás korosztályt valóban szóra bírtuk angolul vagy németül – saját kisfilm készítése révén. Az interdiszciplináris projekt keretében a diákok 4-5 fős csoportokban angol/német nyelvű bemutató rövidfilmet készítenek, és az felkerül az önkormányzat/iskola honlapjára.
Mi a filmes projekt célja?
A Műhely célja a diákok mozgósítása és közösségi élmény szerzése, maradandó produktum létrehozása. A projekt alatt fejlődik problémamegoldó készségük és megtapasztalhatják az alkotás örömét, miközben aktivizálják nyelvi és egyéb szaktárgyhoz kötődő tudásuk. A projekt lényegi eleme a kompetenciafejlesztés, a kutatási hajlam támogatása, a diákok kíváncsiságának felkeltése, az önállósás erősítése. Fontos a csapatban való együttműködés és az idegen nyelv aktív használata, mely készségek később, a munkaerőpiacon alapvető fontosságúak.
Egyedi és pozitív…
Tanulj Másképp Műhely által megálmodott innovatív projekt egyszerre motivál aktív nyelvhasználatra és alkotásra, emellett a helyi értékek és hagyományok védelmét is szolgálja. Meggyőződésünk, hogy a magyarországi települések számára valódi hozzáadott értéket jelenthetnek ezek a kisfilmek. Pozitív üzenetet fogalmaznak meg, a generációk közötti együttműködést sugallják, hiszen a fiatalok szólalnak meg idegen nyelveket kevésbé beszélő szüleik helyett. A rövidfilmek a valódi életről és közösségről szólnak, egyediségük révén turisztikai szempontból is csalogatóak.
A legfontosabb momentum: nyitás Európa felé
A kisfilmek témája a szűkebb lakóhely, ahogyan azt a diákok szívesen megmutatnák európai diáktársaiknak. A gyerekek a filmkészítés során kooperatív módszerrel dolgoznak együtt, közösen dolgozzák ki az általuk választott résztémát: a cél, hogy kisfilmjük minél egyedibb és ötletesebb legyen. A csoportok nagyfokú szabadságot kapnak, de mindvégig számíthatnak iskolai szaktanáraik és a Műhelytanárok segítségére. Feladatuk sokrétű, egyszerre hordoz művészeti, kreatív és intellektuális kihívásokat : a forgatáshoz helyszínt választanak, szöveget és forgatókönyvet írnak, prezentációkat készítenek, majd terveiket megvalósítják.
A Tehetséggondozó Médiaműhely szakmai szemmel…
Meggyőződésünk, hogy a magyarországi települések számára valódi hozzáadott értéket jelenthetnek ezek a kisfilmek. Pozitív üzenetet fogalmaznak meg, a generációk közötti együttműködést sugallják, hiszen a fiatalok szólalnak meg idegen nyelveket kevésbé beszélő szüleik helyett. A rövidfilmek a valódi életről és közösségről szólnak, egyediségük révén turisztikai szempontból is csalogatóak.
Miben egyedülálló a Tanulj Másképp Műhely filmes projektje pedagógiai szempontból?
TANULÓI ASPEKTUS
- a diák egy ,,vagány” projektben vehet részt, ami nem kötelező
- motivációja erősödik a sikerélményen, a jó hangulaton, élményeken keresztül
- kihívás, személyesség, megfogható eredmény
- tehetséggondozás, kreativitásfejlesztés, csapatmunka
- több tanulói kompetencia párhuzamos fejlesztése
- az eltérő képességű tanulók érdeklődésének felkeltése, tartós motivációja
TANÁRI ASPEKTUS
- a tanári motiváció erősítése, sikerélmény
- az innovatív szemléletmód terjesztése a frontális módszerekkel szemben
- azonnali, pozitív visszacsatolások, melyek ösztönzik a további munkát
- kézzelfogható eredmények (rövidfilm)
- a kiemelten hatékony tevékenységorientált tanulásformák népszerűsítése jó gyakorlaton keresztül tananyag-orientált munkaformák helyett
- pedagógiai módszerpaletta szélesítése
- a legmodernebb módszertan eljuttatása kistérségi iskolákba a demokratizmus jegyében
- a támogató pedagógusszerep erősítése
- osztálytermen kívüli szabadidős program
- a kooperatív tanulási módszerek gyakorlatba ültetése
- tehetségek felkutatása, támogatása, tehetséggondozás helyi szinten
ÖNKORMÁNYZATI ASPEKTUS
- angol/német nyelvű megjelenés a honlapon
- friss, fiatalos, emberközeli település-imázs
- a fiatalok bevonása a helyi közösségi ügyekbe
- felelős állampolgári minta átadása
- európai azonosságtudat
- turisztikai vonzerő
Élménybeszámoló egy megvalósult projektről:
,,Hi, Europe!” Nonprofit filmes projekt Tószegen
Tanulj Másképp Műhelyünk egyik büszkesége a Tószegi Általános Iskolával közösen kivitelezett „Üzenj Európának” filmes projektünk, mely által a gyerekeket játékos-művészi módon motiváltuk valós nyelvhasználatra, miközben kézzelfogható eredményt, egy angol nyelvű településimázs-kisfilmet hoztunk létre.
Hogyan találkoztunk?
Az Európai Tudástranszfer Kiadó szponzorálta az angol nyelvi versenyt Szolnokon, ahol a tószegi gyerekek szép eredménnyel szerepeltek. Tószegre pár hónapra rá már az ott tanító tanárok, Berényi Gabriella és Köllő Judit meghívására érkeztünk a Smart Cards társasokkal tanórán kívüli tehetséggondozó foglalkozásokra, angolos játékdélutánra. A találkozó annyira jól sikerült, hogy további közös projektben kezdtünk gondolkodni. Hamarosan megálmodtuk a filmezést. Biztosan tudtuk, hogy a gyerekek lelkesek lesznek!
… És valóban: ez a médiaprojekt tanárok és diákok számára egyaránt feledhetetlen élményt jelentett. Tószeg lírai szépsége, az ott élők vendégszeretete, a tanári kar és az iskola vezetőjének támogató attitűdje példaértékű.
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/9_az_elso_helyszin_fele_tart_a_csapat_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/75_a_stab_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/16_gyulekezo_a_gaton_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/48_gton_munka_1.jpg)
Egyszerű kézi kamerával, nagy izgalomban vágtunk neki a tanév utolsó napjaiban Budapestről az útnak. A tószegi gyerekek csillogó tekintete, türelme, összetartó közösségük és településük iránti szeretetük mindannyiunkat megérintett, valódi öröm volt velük a filmforgatás. Az előkészítési fázisban ők maguk is tevékenyen részt vettek: a forgatókönyv és a szövegek szaktanáraik segítségével készültek (nagy köszönet Juditnak és Gabinak!), de a gyerekek maguk is sokat ötleteltek.
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/45_komoly_mel_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/86_hangszerek_1.jpg)
Munka közben.
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/60_andaction_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/136_a_rendezo_beallit_1.jpg)
Kameránkkal bejártuk a környéket, forgattunk a gáton, az erdő szélén, a suliban, a tónál és a focipályánál. Ötödik, hatodik, hetedik és nyolcadikos szereplőink lelkesen vetették magukat a projektmunkába, csodálatra méltó kitartással és szorgalommal segítve a filmforgatást. Hihetetlen élmény volt, reméljük, eljöhetünk még hozzátok… Go, go Tószeg!
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/81_egy%20kis%20pihi_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/65_egy%20kis%20pihi_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/154_pihi_1.jpg)
Hálásak vagyunk Köllő Juditnak és Berényi Gabriellának segítségükért, szakmai támogatásukért, példaértékű pedagógusi munkájukért és nyitottságukért. Külön köszönet az együttműködésért Varga Józsefné Marikának, a Tószegi Általános Iskola igazgatójának, aki velünk együtt a gyermekszereteten alapuló, a gyermeki jogokat tiszteletben tartó, gyermekközpontú pedagógia elkötelezett híve.
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/97_old_school_style_1.jpg)
![](http://www.tanuljmaskepp.hu/images/175_lnyok_1.jpg)