Játék és élmény

Mi a különbség a játékpedagógia és az élménypedagógia között? Lássuk rendszerbe szedve!

Különbségek játék-és élménypedagógia között a VEZETŐI SZEREP szempontjából:

JÁTÉKMESTER FACILITÁTOR
Személyesebb, empatikus, segítőkész, érzelmileg erőteljesen bevonódik Kívül marad, kognitív szerepe erősebb, feladatmeghatározó, ,,edzői” szerepkör.
Minden tevékenységben részt vesz, a közösségi élménynek ő is része, maga is élményekkel gazdagodva zárja foglalkozásait. A tevékenységekbe a facilitátor nem vonódik be, külső katalizátor marad.
A bizalmas kapcsolat alapfeltétel – a módszer működésének alapfeltétele. Tudatosan semlegességre, távolságtartásra törekszik a csoport önállóságának növelése érdekében, A facilitátorral való bizalmas kapcsolat spontán alakul, de a sikeres működésnek nem alapfeltétele.
Célja a felszabadultságon, az örömérzeten keresztül a tanulók buzdítása, önbizalmuk, önbecsülésük emelése.Célja, hogy a résztvevők akár kudarcaikból építkezzenek, és magukat új helyzetekben kipróbálják.
Kiemelt célja, hogy a csoport sikerélményhez jusson, ebben segíti a tagokat. Kiemelt célja a komfortzónából való kimozgatás, akár a kudarcokon keresztül. Az élménypedagógia része a kockázatkeresés.
A játékmester csak akkor engedi el a csoport kezét, ha annak működését biztosnak érzi és meg van győződve a sikeres végrehajtásról.A facilitátor tudatosan magára hagyja a csoportot döntéseiben, és feladat-kivitelezésében, emelve a saját élményű tanulás hatékonyságát.
A szociális kompetenciákat és a tanulási kompetenciákat egyszerre fejleszti, szorosan kötődik a szaktárgyakhoz, a tananyaghoz. Elsődlegesen a szociális, interperszonális kompetenciákat fejleszti, lazább tantárgyi kapcsolódással, életszerű kihívási szituációkkal.
Támogató, emberszerető, humánus attitűd. Támogató, emberszerető, humánus attitűd.

Különbségek játék- és élménypedagógia közt a TANULÁSI SZITUÁCIÓK JELLEGE szerint:

JÁTÉKPEDAGÓGIA ÉLMÉNYPEDAGÓGIA
Kiismerhető, biztonságos, jól elsajátított tanulási keretek. Kihívással teli, szokatlan tanulási helyzet.
Komfortzónán belüli feladatok. Gyakran a komfortzóna peremvidékén járunk.
A lényeg a sikerélmény. A sikerélmény mellett fontos a kockázatvállalásból és esetleges kudarctapasztalatokból való tanulás.
A feldolgozás esetleges, spontán, egyéni. Tudatos utólagos élményfeldolgozás, reflexió, érzelmek átbeszélése.
Multiszenzoriális jelleg.
Multiszenzoriális jelleg.
  
facebook-talaljmeg2