img_8584_1Addig is, míg valamelyik akkreditált továbbképzésünkön találkozunk, ÍME NÉHÁNY JÁTÉKÖTLET IDEGEN NYELVI FEJLESZTÉSre.

Smart Cards társasokkal angolórákon

A Smart Cards társasokkal kiválóan aktivizálhatjátok a tanítványok szókincsét, új szavakat is tanulhattok és még jól is érzitek magatokat közben! Tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknél éppolyan hatékonyan használhatod, mint tehetséggondozásban. Próbáld ki!  Ha nincs idő egy teljes játszmát lejátszani, használd a csomagokat kooperatív órák alapjaként!

tappancs-smart1MUHELY_sMART030Előkészület kooperatív órához:

Alkossatok négy fős csoportokat. A diákok külön asztaloknál ülnek. Kijelölhettek csoportonként egy-egy Csendkapitányt, aki a csoport munkazajára ügyel annak érdekében, hogy a csoportok ne zavarják egymást a munkában.

Hogyan alkossunk csoportokat?

Csoportjaink a kutatások szerint akkor működnek jól, ha heterogenitásra törekszünk. A Közösségi játékok vagy Kooperatív csoport címszó alatt számos ötletes játékos csoportalakító módszert találsz!

Elő a Smart Cards kártyacsomagokkal!

ÖTLETEK A SURPRISE KÁRTYACSOMAGRA

1. Add tovább! P1000418

idő: 10-12 perc; cél: A tudás aktivizálása, szintetizálása

Minden csoportnak kiosztunk 5-6 kártyát (összesen 25 van a csomagban). A csoportokban a Felolvasó a Meglepetés-kérdéseket felolvassa a többieknek. A szerepet körönként cseréljük. A csoporttagok válaszolnak a kérdésekre, majd a kártyacsomagot továbbadják a következő csoportnak. A válaszokat a Felolvasó azonnal ellenőrzi. A Jegyző lejegyzi, hány helyes választ adott a csoport. Ha a gyerekek már rutinos kooperesek és megbízhatóak az értékelés terén, a módszer alkalmas csoportközi versenyre. Adjunk kisötöst a legtöbb jó választ adó csoportnak!

Segíts, hogy még több szülőhöz és pedagógushoz eljuthassunk tippjeinkkel, játékötleteinkkel! Lájkolj bennünket a Facebookon! Köszönjük. 🙂

ÖTLETEK A REJTVÉNYEK (FIND IT OUT) KÁRTYACSOMAGRARejtvény ZOO jan16

2. Versenyezz!

Idő: 7-8 perc; cél: energetizáló warm-up vagy levezető feladat

Alkossatok 2-3 csoportot (maximum 4 fővel)! Sorsoljatok ki egy ,,Teacher”-t, aki kiáll a táblához és a csoportok választott jeleit (pl kedvenc szín) felírja a táblára. A Find it out kártyacsomag rejtvényeit ő olvassa fel hangosan. A csoportok feladata a rejtvény megoldását kitalálni és lejegyezni. Egy körben maximum 12-15 szóval játsszatok! A felsorolás végén a válaszokat a csoportok szószólója felolvassa, ezeket értékeljük. Jutalmazás: a nyertes csoport minden tagjának 1-1 pont jár (amiből közös megegyezés alapján 5/10-et összegyűjtve pl. kisötös jár)

Játékvariáns: Játszhattok úgy is, hogy a csoportok választott szószólója a szavakat gyorsan bekiabálja. A játék így pörgősebb, izgalmasabb, de a játékvezető részéről koncentrációt és magabiztos irányítást (pontozást) igényel!

Még nincs Smart Cards társasjátékod? Ezen a linken rendelhetsz: www.smartcards.hu

ÖTLETEK AZ ELLENTÉTEK KÁRTYACSOMAGRAopposites cheap

3. Versenyezz!

idő: 7-8 perc; cél: energetizáló warm-up vagy levezető feladat

Alkossatok 2-3 csoportot (maximum 4 fővel)! Sorsoljatok ki egy ,,Teacher”-t, aki kiáll a táblához és a csoportok választott jelét (pl kedvenc állat) felírja a táblára, majd az Ellentétek kártyacsomagot kézbe véve sorra hangosan mondja az ellentétpár egyik szavát. A csoport feladata a szavak ellentétét kitalálni és lejegyezni. Egy körben maximum 12-15 szóval játsszatok! A felsorolás végén a helyes válaszokat a csoportok szószólója felolvassa, a válaszokat értékeljük. Jutalmazás: a nyertes csoport minden tagjának 1-1 pont jár (amiből közös megegyezés alapján 5/10-et összegyűjtve pl. kisötös jár)

Játékvariáns: Játszhattok úgy is, hogy a csoportok választott szószólója a szavakat gyorsan bekiabálja. A játék így pörgősebb, izgalmasabb, de a játékvezető részéről koncentrációt és magabiztos irányítást (pontozást) igényel!

4. Írd le a szörnyet!

mondatalkotás kooperatív módszerrel; szókincs aktivizálása, társas kompetenciafejlesztés; játékidő: 8-10 perc

Kiscsoportokat alakítunk (maximum 4 fő). Minden csoportnak 3-3 ellentétkártyát adunk, amelyeken melléknevek szerepelnek. A csoportok feladata közösen egy szörnyet / figurát rajzolni, amelyre illenek a kártyáról önállóan kiválasztott melléknevek (pl stupid, ugly, short). A rajzkészítés ideje : 3-4 perc. A rajzot a többi csoport felé felmutatva a csoport két kisorsolt szószólója állító és tagadó mondatokat mond. Pl egyik: He is ugly. Másik: He is not beautiful. Vagy He has got short hair. He hasn’t got long hair.

5. Mi mindenre emlékszünk!

opposites quickElőkészület: az ellentétkártyák (és/vagy a tanult anyag) alapján minden tanuló 1-1 melléknevet választ magának és nagybetűkkel felírja egy cetlire. Körbe rendezzük a székeket, leülünk. A tanulók sorra felmutatják a cetlijüket, és a szavakat közösen elismételjük, gesztussal is kísérve a szó kimondását (pl. big, fat: mutatjuk is.) Legalább 3 közös kört tartunk, majd a szócetliket elrejtjük és a tanulók egyénileg teszik próbára memóriájukat. Siker esetén jutalmazzunk piros ponttal, mosolygós nyomdával, matricával!

A feladatot a tanulók nagyon szeretik, mindenki aktív lesz! A körmemorizálásban a maximális létszám 8 fő. Ha ennél több tanulónk van a csoportban, két kört alkossunk és mindkét kör elindításában segítsünk.

Differenciáló játékvariáns: amíg az egyik csoport körben játszik, a másik újabb szócetliket készít a saját csoportjának, így játszhatunk a csoportokkal felváltva.

Még nincs Smart Cards társasjátékod? Ezen a linken rendelhetsz: www.smartcards.hu 

6. Varázs-tanulás

MUHELY_sMART032Ha megtehetjük, teremtsünk különleges hangulatot a terem egy sarkában, tegyünk le színes párnákat, plédeket. Az előkészületekbe a szülőket, gyerekeket is bevonhatjuk, szívesen segítenek majd nekünk! A párnákon kényelmesen körbe ülünk, a Smart Opposites alapján a gyerekek szócetliket készítenek (lásd Mi mindenre emlékszünk!). A memorizálás kezdetén egy különleges hangszer hangjára (pl. afrikai esőbot/triangulum/csörgő) behunyjuk a szemünket, néhány pillanatra ellazulunk, majd a feladatot a szavak közös ismétlésével kezdjük. A körmemorizálásban a maximális létszám 8 fő. Ha ennél több tanulónk van a csoportban, két kört alkossunk és mindkét kör elindításában segítsünk. A ,,pihenő” csoport mindig kapjon jól definiált, konkrét feladatot!

silver ring rejtvény7. Ide nekem a színpadot!

Nevezzünk ki egy színpadot, ez lehet a terem közepe. Körben ülünk. A Smart Opposites szókártyákat kiosztjuk. A tanulók sorra kiállnak középre és eljátsszák a szavukat. Bízzunk a gyerekek kreativitásában, még a lehetetlen szavakat is ügyesen eljátsszák!

8. Megmondom, milyen vagy!

Előkészület: az ellentétkártyák (és vagy a tanult anyag alapján) minden tanuló 1-1 melléknevet választ magának és nagybetűkkel felírja egy cetlire). Körbe rendezzük a székeket, leülünk. A tanulók sorra felmutatják a cetlijüket, és egyszerű mondattal mindenkit leírunk. Pl. He is hungry. Vagy: Lili is hungry. Tomi is tall. A szerkezetek először közösen mondjuk el, legalább 3 körben, majd az önként vállalkozók körbe elmondanak mindenkiről 1-1 mondatot. Remek lehetőség a beszélt nyelv fejlesztésére.

rejtvény house9. Memóriajáték. Játsszunk a saját memóriajátékunkkal!

Kis színes karton négyzeteket készítünk elő, összesen 30-40 darabot, kétféle színben. Csoportokat alakítunk (max négy fő), minden csoportnak 6 előre kiválasztott Smart Opposites kártyát adunk, majd megkérjük a gyerekeket, hogy a 12 kis lapra írják fel nagy betűkkel a kártyán szereplő szavakat – az egyik színű kartonra az egyik szót, a másikra annak ellentétét. Két csoportot összevonunk, és hagyjuk a gyerekeket a saját maguk által készített ellentétcsomagokkal játszani. Nagyon fogják élvezni!

Játékvariáns: adjuk ki ugyanezt a feladatot házi feladatnak. A legjobb, ha a gyerekeknek saját memória kártyacsomagjuk van minden lecke, témakör szókincséből, akár magyar-angol formában. A memóriajáték nagyszerűen segíti a szavak elsajátítását.

10. Találd meg a párod! gyors energetizáló warm-up feladat

opposites cheapA Smart Opposites kártyacsomag alapján a nyelvtanulók a teremben vagy otthon szókártyákat készítenek (lásd: memóriajáték.) A szókártyákat összekeverjük, majd kiosztjuk. A nyelvtanulók elindulnak a teremben és megkeresik ellentétpárjukat. A szavakat gyorsan fel is olvassuk. A gyerekek aznap az ellentétpárjuk mellett ülnek az órán.

Játékvariáns: Körben ülünk. A szókártyákat kiosztjuk, a gyerekek kezdik sorban felolvasni a szavaikat. Ha valaki a szava ellentétét hallja, gyorsan bekiabálja az ellentétét. A szókártyákat többször is összekeverhetjük és újraosztjuk vagy a gyerekek párt alkotnak és el is játsszák a szavukat.

A társasjátékok kiemelt hatékonysággal használhatók kiscsoportokban az osztályteremben. De hogyan alakítsunk 3-4 fős csoportokat? Közösségépítő és csoportalkotó TIPPJEINKET megtalálod a Kooperatív csoport címszó alatt!

 

facebook-talaljmeg2